SP Amsterdam steunt stakende leraren

5 oktober 2017

SP Amsterdam steunt stakende leraren

Foto: Peter Gerardts

Busladingen stakende basisschoolleraren vertrekken vanochtend uit Amsterdam met chocoladeletters van de SP in hun rugzak. In de bus naar Den Haag zit ook SP-Tweede Kamerlid en Amsterdammer Peter Kwint. SP-gemeenteraadslid Erik Flentge heeft speciaal de raadszaal in de Stopera verlaten om de leraren uit het primair onderwijs uit te zwaaien en een hart onder de riem te steken.  ‘Het lijkt wel een schoolreisje,’ wordt instemmend gelachen als ze even later in de file staan en Marco Borsato door de luidsprekers schalt.

Maar de lerarenstaking is natuurlijk verre van leuk. Erik Flentge: “De leerkrachten in het primair onderwijs verdienen beter. Leraren in Nederland verdienen minder dan hun Europese collega’s, terwijl ze meer uren draaien en vollere klassen hebben. Dan kan het geen verrassing zijn dat er nu een lerarentekort is. Daarom steunen wij de leraren voor een hoger salaris en minder werkdruk. Alleen zo kunnen we het beroep aantrekkelijk houden en het tekort aanpakken.”

Ook in Amsterdam  is het lerarentekort een acuut probleem. Flentge: “Hogere salarissen kunnen we alleen landelijk regelen, maar de gemeente kan ook wat doen. En dat doen we al, bijvoorbeeld in het project Stadsscholen020, waarbij we scholen ontlasten zodat leerkrachten hun handen weer vrij hebben voor het lesgeven.”

Foto: Teresa van Twuijver
SP-raadslid Nelly Duijndam blijft in de raadszaal terwijl SP-raadslid Erik Flentge steun betuigt aan de stakende leraren in het basisonderwijs die gaan demonstreren in Den Haag.

Zie ook: