Bewonersboete Leidsepleinbuurt afgeschaft

14 november 2017

Bewonersboete Leidsepleinbuurt afgeschaft

De gemeente heft niet langer borg aan bewoners van de Leidsepleinbuurt die met de auto bij hun huis willen komen. Voor dit geld moesten bewoners een pasje aanvragen om een uitschuifpaaltje omlaag te schuiven, onder andere op de op de Zieseniskade. Een extra kostenpost, bovenop de parkeervergunning en de wegenbelasting, waar bewoners en SP tegen in opstand kwamen. SP-raadslid Remine Alberts: “Ik ben erg blij dat deze bewonersboete van tafel is.”

Het Leidseplein is afgelopen jaar grondig verbouwd. Hierbij is ook de verkeerssituatie onder handen genomen, onder andere door het plein autoluw te maken. Om zoekverkeer in de buurt te voorkomen, zijn er verzinkbare paaltjes geplaatst. Bewoners kunnen de buurt nog wel in, maar hebben daar een dure pas voor nodig. Deze kosten leidden tot veel onvrede onder de bewoners. Reden voor de SP om het stadsbestuur te vragen om deze bewonersboete op te heffen.

Vanaf 2018 geeft de gemeente gehoor aan die oproep door geen borg meer te rekenen voor de pas. Alberts: “Dat de gemeente onnodig zoekverkeer in de buurt wil tegengaan, is te prijzen. Maar daar mogen bewoners niet de dupe van worden. Zij zijn niet de oorzaak van het zoekverkeer, dus dan hoeven zij daar ook niet voor te betalen.”