SP behoudt betaalbaarheid gemeenteateliers

15 november 2017

SP behoudt betaalbaarheid gemeenteateliers

Foto: Evelyn Hartson

Kunstenaars die gebruikmaken van een atelier in beheer van het gemeentelijk vastgoed in Amsterdam krijgen tot 1 oktober  2018 geen huurverhoging hoger dan 300 euro per maand. Na 1 oktober 2018 worden deze kunstenaars  door de gemeente gecompenseerd indien de huurprijs voor hun atelier onverhoopt mocht stijgen. Kunstenaars die een atelier van de gemeente huren betalen op deze manier nooit meer dan 300 euro per maand voor hun werkruimte.

De SP kreeg deze toezegging afgelopen week van het college. SP-raadslid Nelly Duijndam is heel blij met het besluit: “Dit betekent behoud van betaalbare werkruimtes, ook voor kunstenaars met een kleine portemonnee en een beginnende beroepspraktijk. Dat is een belangrijke stap in het beschermen van kunstenaars tegen de schadelijke invloeden van de markt.”

Veel Amsterdamse kunstenaars werken met beperkte middelen, als ze al niet te maken hebben met armoede. Zelfs een kostendekkende huurprijs, die voor (CAWA)ateliers (uit de zogenaamde 'ijzeren voorraad') wordt gehanteerd, kan in een dure stad als Amsterdam lastig op te brengen zijn. De SP is erg bezorgd over de moeilijke omstandigheden waarin kunstenaars moeten werken. “Alles wat we kunnen doen om Amsterdamse kunstenaars te ondersteunen moeten we daarom met beide handen aangrijpen, anders bestaat de kans dat zij kopje ondergaan,” zegt Nelly Duijndam. “Gelukkig komt het college de kunstenaars met deze maatregel tegemoet. Amsterdam moet zuinig zijn op het culturele talent in onze stad.”

SP Amsterdam wil dat er aandacht komt voor de slechte inkomenspositie van Amsterdamse kunstenaars. Lees dit opiniestuk in NRC Handelsblad.

Zie ook: