Willibrordus- en Hemonybuurt worden autoluw

10 november 2017

Willibrordus- en Hemonybuurt worden autoluw

Foto: SP / Creative commons

De gemeente Amsterdam maakt de Willibrordus- en Hemonybuurt autoluw. De Van Woustraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Ook komt er een grote parkeerplaats naast de Utrechtsebrug, waarvandaan een shuttlebus bezoekers de buurt in brengt. In combinatie met de nieuwe Willibrordusgarage moeten deze maatregelen zorgen voor minder autoverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Er was lange tijd twijfel over het nut van de Willibrordusgarage, die oplossing moet bieden voor de parkeerdruk in de Pijp. SP-raadslid Alberts: “We hebben vanaf het begin gezegd: Een garage alleen is niet genoeg om het autoverkeer terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarvoor zijn aanvullende maatregelen nodig.”

Deze extra maatregelen worden genomen. De Van Woustraat wordt in tweeën geknipt, om doorgaand verkeer te weren. Ook worden in deze straat alle bestaande parkeerplaatsen opgeheven. Deze ruimte komt ten goede aan voetganger en fietser. Tot slot moet een pendeldienst vanaf de Utrechtsebrug bezoekers afvangen aan de rand van de stad.

Dankzij deze maatregelen kon de SP instemmen met de aanleg van de Willibrordusgarage. Alberts: “Buurtbewoners waren erg kritisch op de aanleg van de garage. Zij vreesden dat het autoverkeer er alleen maar door zou toenemen, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Zij wilden juist minder autoverkeer in de buurt. Het Stadsdeel gaf echter geen gehoor aan die wens en bleef koppig vasthouden aan meer ruimte voor automobilisten in de buurt. Ik ben blij dat we deze fout van het stadsdeel hebben kunnen herstellen, en dat we eindelijk wat doen aan al het blik op straat.”