Nieuws, januari 2018

31 januari 2018

Voer een zelfbewoningsplicht voor huizen in

Om te voorkomen dat Amsterdammers verdrongen worden door beleggers stelt de SP voor om een zelfbewoningsplicht voor huizen in te voeren. Dat houdt in dat kopers van een huis daar zelf in moeten wonen, in plaats van dat zij het kunnen kopen om het duur te verhuren. SP-raadslid Erik Flentge: “De woningmarkt wordt overspoeld door mensen met veel geld, die nóg meer geld willen verdienen door huizen op te kopen en duur te verhuren. Amsterdamse woningzoekenden die het afleggen tussen al het grof geweld worden daardoor de stad uitgedrukt. De SP wil minder ruimte voor beleggers en meer ruimte voor Amsterdammers.”

30 januari 2018

SP-wethouder Vliegenthart wint prijs FNV voor succes in strijd tegen ouderenwerkeloosheid

Foto: SP

SP-wethouder Arjan Vliegenthart heeft vandaag een bijzondere prijs van de FNV in ontvangst genomen. Vliegenthart won de zogenaamde ‘voet-tussen-de-deur’ voor zijn strijd tegen ouderenwerkeloosheid. Volgens de FNV  was Amsterdam ‘met wethouder Vliegenthart een van de eerste gemeenten die de vinger op de zere plek legde, namelijk het gebrek aan werkgelegenheid en passende vacatures.’

30 januari 2018

Speur discriminerende uitzendbureaus op en ban ze uit

De SP wil dat het stadsbestuur gaat controleren of uitzendbureaus waar de gemeente mee samenwerkt zich schuldig maken aan discriminatie. Als dat zo is wil de SP dat per direct de samenwerking met deze bedrijven wordt stopgezet. SP-raadslid Erik Flentge: “Wat je huidskleur of afkomst ook is, iedereen verdient een gelijke kans. Dat dat kennelijk niet geldt in de uitzendsector is een grof schandaal waar we korte metten mee moeten maken.”

30 januari 2018

Onze strijd tegen racisme en discriminatie

De SP is voor een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig is, en waar iedereen mee kan doen, los van de dikte van je portemonnee of wat je afkomst, huidskleur, geloof of seksuele voorkeur ook is. Om dat te bereiken moet er nog veel strijd gevoerd worden. De SP voert die strijd, dag in dag uit.

26 januari 2018

Den Haag, doe met ons mee en help gemiddelde inkomens aan betaalbaar huis (opinie)

Foto: Jos van Zetten

Voor mensen die net iets meer dan het gemiddelde inkomen verdienen is het lastig om een woning te vinden. Ze verdienen tegenwoordig teveel voor een sociale corporatiewoning, hebben te weinig inkomenszekerheid voor een hypotheek voor een koopwoning en moeten concurreren met mensen die nog meer verdienen voor een huurwoning in de vrije sector. Een echte sociale oplossing van dit probleem is alleen mogelijk als we ook bekijken wat de oorzaak hiervan is.

25 januari 2018

Stadsbestuur onderzoekt collectieve verzekering voor kleine ondernemers en zelfstandigen

Foto: thoroughly reviewd cc by

Op verzoek van SP, GroenLinks, PvdA en PvdO gaat het stadsbestuur onderzoeken of er een gemeentelijke collectieve verzekering kan komen voor kleine ondernemers en zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). SP-raadslid Tiers Bakker: “Een gemeenschappelijke verzekering voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid is voor zelfstandigen enorm duur. Een collectieve verzekering kan ondernemers veel geld schelen. Ik ben blij dat de gemeente de mogelijkheden daar nu voor onder de loep gaat nemen.”