Voorkom wildgroei aan hobby-rondleiders

13 april 2018

Voorkom wildgroei aan hobby-rondleiders

Foto: SP / Creative Commons

De SP maakt zich zorgen over de komst van toerismeplatform Peliqan. Dit platform maakt het mogelijk dat elke Amsterdammer zijn eigen privé toeristenbureautje kan spelen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “We hadden al hobby-hoteliers en hobby-taxichauffeurs. Deze stad zit niet te wachten op de komst van hobby-rondleiders die een bedreiging vormen voor de werkgelegenheid en van de stad een nog groter pretpark voor toeristen maakt.”

Vandaag meldt de Telegraaf dat de nieuwe app, Peliqan het voor particulieren mogelijk maakt om zelf toeristische diensten aan te bieden aan betalende klanten. Denk daarbij aan rondleidingen of verhuur van boten en sloepen. Het is echter de vraag of de diensten die worden aangeboden op Peliqan voldoen aan de geldende wetten en regels. Deze regels moeten voorkomen dat het winstbejag van de toeristenindustrie ten koste gaat van de kwaliteit van het aanbod, arbeidsvoorwaarden van personeel en de leefbaarheid van buurten.

Zo gelden voor rondleidingen op de Wallen sinds begin deze maand strengere regels en zijn platformen voor vakantieverhuur de afgelopen jaren aan banden gelegd. Ook verhuur van boten en sloepen kan niet zomaar. Daar is een vergunning voor nodig. Als het aan de SP ligt gelden de aangescherpte regels ook voor de diensten op de site van Peliqan. De SP roept het stadsbestuur via schriftelijke vragen op om Peliqan hierop aan te spreken.

Ivens: “Afgelopen jaren zijn de regels in de toeristenindustrie aangescherpt. En niet zonder reden: Steeds vaker zagen we dat het massatoerisme ten koste ging van onze stad en haar inwoners. Nu we de regels hebben aangescherpt is het dan ook zaak dat iedereen zich aan deze regels houdt. Dat geldt ook voor de diensten die op de site van Peliqan staan. Het lijkt heel onschuldig, maar dat werd ook eerst gedacht van Airbnb. We zitten niet te wachten op het zoveelste platform wat misbruik maakt van de gastvrijheid van Amsterdam. Dit maakt een nog groter pretpark van de hele stad. Dat moeten we voorkomen.”

Zie ook: