Laurens Ivens geïnstalleerd als wethouder, Erik Flentge fractievoorzitter

30 mei 2018

Laurens Ivens geïnstalleerd als wethouder, Erik Flentge fractievoorzitter

Foto: SP Amsterdam

Erik Flentge wordt de nieuwe voorzitter van de gemeenteraadsfractie van de SP. Hij volgt Laurens Ivens op, die sinds de raadsverkiezingen fractievoorzitter was maar vandaag is geïnstalleerd als wethouder. Arjan Vliegenthart, afgelopen jaren wethouder sociale zaken, zwaait af.

Erik Flentge is sinds ruim tien jaar actief bij de SP. Hij begon als activist en combineerde dat de afgelopen vier jaar met de functie van gemeenteraadslid. Hij voerde de afgelopen vier jaar het woord over de thema’s wonen, onderwijs, jeugdbeleid en dierenwelzijn. De komende periode komen daar de onderwerpen werk en inkomen bij. Erik woont samen met zijn vriendin en drie kinderen in het Oostelijk Havengebied.

De zetel die vrijkomt door het vertrek van Ivens wordt opgevuld door Tiers Bakker. Tiers was sinds 2006 deelraadslid voor de SP in Oost, en werd in 2014 gemeenteraadslid. Hij voerde de afgelopen periode het woord op de thema’s ruimtelijke ordening, grondpolitiek en economie. De komende vier jaar gaat hij daarmee door, aangevuld met de thema’s verkeer en vervoer. In zijn vrije tijd speelt Tiers in de band Les Biftecs en is hij actief bij een uitgeverij.

Tiers Bakker (uiterst rechts) wordt beëdigd als raadslid

De fractie van de SP bestaat uit drie personen. Naast Flentge en Bakker is Nicole Temmink sinds maart dit jaar raadslid voor de SP.

De fractie draagt binnenkort Cobie Groenendijk voor om de fractie te versterken als duo-raadslid. Cobie is in het dagelijks leven psychiater. De afgelopen jaren was Cobie één van de gezichten van de campagne voor een Nationaal Zorgfonds. Zij zal in de gemeenteraadscommissies het woord voeren over de zorg.

SP-wethouder Arjan Vliegenthart houdt zijn afscheidsspeech

Arjan Vliegenthart keert niet terug als wethouder in het nieuwe stadsbestuur. Afgelopen vier jaar zette hij zich succesvol in voor het bestrijden van armoede, werkloosheid en schulden. De SP dankt Arjan voor zijn niet aflatende inzet. Zijn sociale aanpak heeft het verschil gemaakt voor veel Amsterdammers. We wensen hem het allerbeste toe in zijn verdere loopbaan!

Zie ook: