Spreek Randstad aan op ontwijken arbeidsrecht

14 juni 2018

Spreek Randstad aan op ontwijken arbeidsrecht

Foto: SP / Creative Commons

De gemeente Amsterdam moet Randstad hard op de vingers tikken over de schijnconstructies die het bedrijf gebruikt om onder cao-afspraken uit te komen. SP-raadslid Nicole Temmink: “Door deze constructies betaalt het bedrijf lagere lonen dan wettelijk is verplicht. Het uitzendbureau moet met deze praktijken stoppen. Doet Randstad dit niet, mag wat de SP betreft de zakelijke relatie met Randstad zo snel mogelijk stoppen."

Uitzendbureau Randstad gebruikt schijnconstructies om lagere lonen te betalen dan wetten en cao verplichten. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond FNV. Met schimmige constructies als ‘dochterondernemingen’ en ‘onderaannemers‘ weet Randstad uitzendpersoneel te leveren aan opdrachtgevers, zonder zich aan de uitzend-cao te hoeven houden. Hierdoor kan het minder loon uitkeren aan uitzendkrachten dan wettelijk is verplicht.

De gemeente maakt gebruik van de diensten van Randstad voor het uitzetten van tijdelijke vacatures. Temmink: “Amsterdam heeft goed werkgeverschap als uitgangspunt van het personeelsbeleid. De praktijken van Randstad staan daar haaks op. Dat past wat ons betreft niet bij elkaar. De gemeente is een grote opdrachtgever. Die invloed kan de gemeente gebruiken. Deze schijnconstructies willen we niet. Als Randstad niet wil meewerken, heeft dat wat de SP betreft zakelijke consequenties.”

Zie ook: