Spreek ING aan op Palmolie-investeringen

3 juli 2018

Spreek ING aan op Palmolie-investeringen

Foto: SP / Creative Commons

Amsterdam moet ING aanspreken op haar betrokkenheid in de palmolie-industrie. De huisbank van de gemeente is volgens onderzoek van Milieudefensie betrokken bij investeringen in palmolie-bedrijven die zich schuldig maken aan landroof, mensenrechtenschendingen en illegale kap van regenwoud. Tot ongenoegen van D66, SP, Partij voor de Dieren, GroenLinks en PvdA.

De fracties vragen het stadsbestuur om ING aan te spreken op deze misstanden. SP-raadslid Tiers Bakker: “Ik wil graag weten hoe we kunnen voorkomen dat Amsterdam indirect bijdraagt aan mensenrechtenschendingen aan de andere kant van de wereld. Dat kan door onze inkoopmacht aan te wenden en ING aan te spreken. Maar als veranderen van bank uiteindelijk de beste oplossing is, dan moeten we die optie ook serieus overwegen.”

Uit het rapport van Milieudefensie komen verschillende misstanden naar voren. Onder andere dat ING haar geld uitleende aan een bedrijf dat in West-Sumatra, Indonesië, de lokale bevolking intimideerde en bewoners verjaagde van hun eigen geboorteland. De partijen in de gemeenteraad willen daarom van het college weten of het mogelijk is om striktere voorwaarden te stellen aan het investeringsbeleid van ING.

D66-raadslid Paul Guldemond: “Wij willen voor Amsterdam een huisbank die moreel en ethisch verantwoordelijk onderneemt. Dat blijkt nu niet het geval en daar moeten wij, als grote klant, de ING op aanspreken.”

Anke Bakker (PvdD): “Dit rapport laat verschrikkelijke praktijken zien van bedrijven die palmolie winnen. Dat onze huisbank deze bedrijven financiert kan echt niet langer.”

Zie ook: