Steun voor stakende agenten

5 september 2018

Steun voor stakende agenten

Foto: SP Amsterdam

Vandaag voert de politie in Amsterdam actie voor een betere CAO en betere arbeidsvoorwaarden. De SP deelde vanochtend taart uit om de stakende agenten een hart onder de riem te steken.

Al jaren wordt er bezuinigd op de politie. Agenten moeten steeds meer taken uitvoeren met minder mensen. Ook moeten zij steeds langer doorwerken en blijft hun salaris achter.

SP-raadslid Nicole Temmink: "Politieagenten staan dag en nacht klaar voor onze veiligheid. Dat hebben we onlangs nog kunnen zien toen agenten razendsnel handelden bij de aanslag op Amsterdam Centraal. Zij verdienen ons respect en goede arbeidsvoorwaarden die daar bij passen. Wij steunen de politieacties dan ook van harte."

De komende jaren gaan er 17.000 agenten met pensioen. Tegelijkertijd heeft het kabinet van VVD en PvdA in 2013 besloten een vacaturestop af te kondigen. Er kwamen dus geen nieuwe agenten meer bij. De gaten die dat slaat in de roosters hebben landelijk veel gevolgen maar ook zeker in Amsterdam.

Temmink: "Amsterdam vraagt al jaren om meer agenten. Wijkagenten kunnen hun werk in de wijken niet meer doen omdat ze continu nooddiensten moeten draaien. Ondertussen vliegen de kogels door trams en door kinderkamers, en heeft de recherche niet voldoende capaciteit om dit soort zaken op te lossen. Het is dan ook de hoogste tijd dat Den Haag levert en zorgt voor extra agenten in Amsterdam, om de veiligheid van onze inwoners te kunnen garanderen."

Foto: SP Amsterdam

Zie ook: