Leg reclame in openbare ruimte aan banden

1 oktober 2018

Leg reclame in openbare ruimte aan banden

Foto: SP / SP Amsterdam

SP, GroenLinks en PvdD vragen het stadsbestuur om de wildgroei van steigerdoekreclames in de stad te stoppen. Ook willen de partijen dat het aantal reclamezuilen met bewegende beelden wordt teruggedrongen. Hiervoor moet het stadsbestuur strengere regels opstellen. SP-raadslid Tiers Bakker: "Steeds meer straten worden ontsierd door schreeuwende reclame-uitingen. Meters hoge advertenties die de openbare ruimte claimen. Dit moeten we een halt toe roepen."

De laatste tijd neemt het aantal steigerdoekreclames in de stad weer toe. Voorbeelden hiervan zijn de enorme reclames op het Rokin en de Dam. Reden voor SP, GroenLinks en PvdD om het stadsbestuur om strengere regels te vragen. Ook vragen de partijen actie te ondernemen tegen het almaar uitdijende aantal zuilen met bewegende lichtreclames.

Bakker: "De openbare ruimte is van ons allemaal. We zien echter steeds vaker dat commercie het straatbeeld overheerst. Een slechte zaak. De openbare ruimte in onze stad mag niet worden overgeleverd aan de commercie. Tijd om daar naar te handelen."

De partijen hebben schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp.

Zie ook: