Bouwrecord: 8639 nieuwe huizen in 2018

13 december 2018

Bouwrecord: 8639 nieuwe huizen in 2018

In 2018 is de bouw begonnen van 8639 permanente nieuwe huizen en 1256 tijdelijke woningen in Amsterdam. Nog nooit kwamen er zoveel huizen bij in Amsterdam. SP-wethouder Laurens Ivens (wonen en bouwen): “Dit is goed nieuws voor al die jongeren, gezinnen en ouderen die een huis nodig hebben en er nu niet tussen komen in Amsterdam. Want ook al is met deze 8639 nieuwe huizen niet in één keer de woningnood opgelost, zulke bouwrecords helpen wel om de woningnood in Amsterdam te verlichten. Mijn doel is dat niemand de stad uit hoeft omdat er geen betaalbaar huis te vinden is.”

Al een aantal keer in de twintigste eeuw kende Amsterdam flinke bouwpieken, bijvoorbeeld in de jaren twintig en in de jaren tachtig. Maar het is voor het eerst sinds de meting dat de bouw van meer dan 8500 huizen begon. Een echt bouwrecord dus. De helft van de nieuwe woningen in 2018 is een sociale of middeldure woning. De andere huizen zijn vrije sectorhuizen en koopwoningen.

Ook de komende jaren wil Amsterdam fors door blijven bouwen. Onlangs presenteerde Ivens het Woningbouwplan met als doel tot 2025 52.500 huizen te bouwen. De nadruk ligt daarbij op huizen die betaalbaar zijn voor mensen met een gemiddeld inkomen. Ivens: “Het bouwrecord van dit jaar laat zien dat we onze nieuwbouwplannen echt menen.  Maar dat wordt nog wel een hele klus. Het Rijk blijft namelijk almaar meer geld wegtrekken bij de woningcorporaties, waardoor zij veel minder kunnen bouwen dan ze zouden willen. Amsterdam doet in elk geval wat het kan, door genoeg bouwgrond en ambtelijke capaciteit te regelen, ik hoop dat het Rijk mee wil doen en mogelijk maakt dat we ook de komende tijd doorkunnen met het bestrijden van de woningnood.”

Zie ook: