Stop met extra vergoeding aan raadsleden

13 februari 2019

Stop met extra vergoeding aan raadsleden

Amsterdam moet stoppen met de extra financiële bijdrage aan gemeenteraadsleden. Deze extra bijdrage – bovenop de normale raadsvergoeding – kan door raadsleden worden gebruikt voor een pensioen- of arbeidsongeschiktheidsvoorziening. De SP pleit voor het schrappen van de extra vergoeding. SP-raadslid Nicole Temmink: “Raadsleden ontvangen voor hun werkzaamheden een riante vergoeding. Hiervan kunnen zij al makkelijk een deel reserveren voor hun oude dag. Een extra vergoeding daar bovenop is onnodig.”

Naast hun normale vergoeding, ontvangen raadsleden sinds 2007 ook extra geld om een regeling te treffen bij ouderdom, arbeidsongeschiktheid of overlijden. De gemeenteraad wil deze regeling versoberen. Dat is een stap in de goede richting maar de SP is van mening dat deze regeling niet nodig is en stelt daarom voor om deze helemaal af te schaffen. Hiervoor dient ze vandaag een voorstel in.

Temmink: “Het raadslidmaatschap is geen baan. Dat moeten we er ook niet van maken. Bij je normale baan bouw je pensioen op, dat hoeft voor raadsleden niet dubbelop. Mensen die bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen naast hun werk, krijgen dat immers ook niet.”

Zie ook: