Minder marktwerking voor betaalbare woningen (Opinie)

18 maart 2019

Minder marktwerking voor betaalbare woningen (Opinie)

Alleen door de losgeslagen woningmarkt te beteugelen maken we de de stad weer betaalbaar voor Amsterdammers.

Deze opinie verscheen 16 maart in De Volkskrant.

Robert Valentine van de Libertarische Partij schreef afgelopen dinsdag in de Volkskrant dat het bouwbeleid in Amsterdam te weinig marktwerking kent. Meer marktwerking zou leiden tot meer nieuwbouw, en meer nieuwbouw zou weer leiden tot lagere prijzen.

Behalve dat Valentine voor een losse rol voor de overheid pleit, laat hij ook zien dat hij wat losjes met de feiten omgaat. Het legt een naïef geloof in de zogenaamde zegeningen van de markt bloot. De afgelopen vier jaar werden er recordaantallen huizen gebouwd in Amsterdam: zo’n 30.000 stuks. Vorig jaar werd er zelfs een all time high gevestigd met 8.639 nieuwe huizen erbij. Ondanks deze enorme aantallen nieuwbouw blijven de woningprijzen alleen maar stijgen.
Het marktdenken gaat hier dus volledig scheef. Meer bouwrecords leiden niet zomaar tot lagere huizenprijzen.

Dat betekent niet dat we moeten stoppen met bouwen. Integendeel, er is en blijft een groot gebrek aan huizen. Maar dat betekent juist dat we naast nieuwbouw flink moeten ingrijpen op de markt om de huizen betaalbaar te houden.

Zo moet de regering stoppen met de enorme Haagse belastingdruk voor verhuurders (verhuurderheffing), waardoor vele betaalbare sociale huurwoningen worden vermarkt. In Amsterdam worden deze huizen direct peperduur.  De minister zou moeten overgaan tot een maximering van huurprijzen op de markt. Een grote gereguleerde sector zorgt juist voor het dempen van marktprijzen. Beleggers moet de pas worden afgesneden. Zij kunnen zonder hypotheek bizarre prijzen bieden die voor gewone stervelingen niet te betalen zijn.
Bij de nieuwbouw moeten we zorgen dat we huizen bouwen die toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld postbodes, crècheleiders of andere beroepsgroepen die het op de vrije markt niet redden maar die onmisbaar zijn voor de stad.

Als we het woonbeleid overlaten aan de beleggers en de projectontwikkelaars maken we van Amsterdam een reservaat van de rijken. Robert Valentine strooit met voorbeelden van wereldsteden waar Amsterdam de kunst van af zou moeten kijken. Maar veel wereldsteden kunnen juist van Amsterdam leren hoe je de stad voor inwoners met een laag en gemiddeld inkomen nog betaalbaar kan houden door te reguleren. Hoe sterk dat ook onder druk staat. Het beteugelen van de losgeslagen markt is daarbij onmisbaar.

Erik Flentge, fractievoorzitter SP Amsterdam

Zie ook: