Dierenarts-regeling voor minima een groot succes

26 april 2019

Dierenarts-regeling voor minima een groot succes

Foto: SP

De Adam-regeling, waarbij minima met een huisdier financiële steun krijgen voor een dierenartsbezoek, is een groot succes. Deze week was het de 10.000e keer dat een huisdier van een baasje met laag inkomen werd geholpen via de regeling. SP-wethouder Laurens Ivens: “Op deze manier voorkomen we dat huisdieren onnodig lijden, puur om het feit dat hun baasje niet genoeg geld heeft.”

In 2015 startte Amsterdam een proef met gratis hulp aan dieren van wie het baasje een laag inkomen heeft. Mensen die vanwege hun inkomen een stadspas hebben kunnen vanaf januari een consult bij de dierenarts betalen met een stadspasbon. Als de vervolgbehandeling boven de honderd euro uitkomt, neemt de gemeente een deel van de kosten voor haar rekening. De proef werd in 2016 omgezet naar een vaste regeling.

SP-wethouder Laurens Ivens is blij met het succes van de Adam-regeling: “Ik ben blij dat we zoveel dierenbaasjes met een laag inkomen op deze manier kunnen helpen. Zij kunnen op deze manier goed zorgen voor hun huisdier, zodat deze niet onnodig lijden.”

Zie ook: