Gebruik naming en shaming tegen arbeidsuitbuiting horeca

5 april 2019

Gebruik naming en shaming tegen arbeidsuitbuiting horeca

Foto: Alberto Alvarez Perea / Flickr

De gemeente Amsterdam moet naming en shaming gaan toepassen als horecabedrijven in de hun personeel slecht behandelen. Dat verzoek doen SP en PvdA aan het stadsbestuur. Op die manier moet er eindelijk een eind komen aan de slechte werkomstandigheden bij veel bedrijven in de toeristensector.  SP-raadslid Tiers Bakker: “Arbeidsuitbuiting is onacceptabel en moet hard worden aangepakt.”

Deze week berichtte het Parool over de slechte arbeidsomstandigheden waar schoonmakers in hotels nog te vaak mee te maken hebben. In eigen tijd doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer en geen contact met de werkgever. Hotels die zich volgens vakbond CNV nog te weinig inzetten voor goede arbeidsvoorwaarden voor hun schoonmakers zijn o.a. Krasnapolsky, W Hotel, Victoria Hotel, l’Europe, en twee Ibis Hotels.

Sinds 2011 bestaat er een schoonmaakcode, die hotels kunnen ondertekenen om te onderstrepen dat zij oog hebben voor de arbeidsomstandigheden van schoonmakers. Tot op heden hebben slechts 10 hotels dit convenant ondertekend, terwijl de stad er meer dan vijfhonderd telt.

Deze signalen zijn zorgelijk. Eerder al stelden SP en PvdA de soms erbarmelijke werkomstandigheden in de toeristenindustrie aan de orde. Dit college, maar ook het vorige college, hebben stappen genomen om, in samenspraak met de sector, te komen tot betere werkomstandigheden. Helaas blijkt dat slechte arbeidsomstandigheden nog altijd aan de orde zijn.

Reden om het stadsbestuur te roepen naming en shaming te gebruiken als blijkt dat bedrijven in de toeristensector hun personeel slecht behandelen. Bakker: “Het stadsbestuur heeft de afgelopen jaren geprobeerd om in samenspraak met bedrijven te komen tot betere arbeidsomstandigheden in de toeristensector. Gezien het beperkte resultaat, is het tijd om naast de wortel ook de stok te gaan gebruiken. Die stok is naming en shaming. Je personeel fatsoenlijk behandelen is de norm, ieder bedrijf dat vertikt die norm te handhaven mag wat ons betreft de consequenties voelen.”

Zie ook: