Omstreden haatprediker heeft niets te zoeken in Amsterdam

24 april 2019

Omstreden haatprediker heeft niets te zoeken in Amsterdam

Foto: SP

SP, GroenLinks, D66 en PvdA gaan tijdens de raad van 8 mei vragen stellen over de komst van haatprediker Steven Anderson naar Amsterdam. Deze Amerikaanse prediker roept op tot het vermoorden van homo’s en noemt hen pedoseksuelen. Hem is toegang geweigerd in Zuid-Afrika en Groot-Britannie en de coalitie wil weten wat Anderson in Amsterdam komt doen.

De belangenorganisatie voor de LGBTI-gemeenschap, het COC, heeft staatssecretaris Mark Harbers opgeroepen om Anderson niet toe te laten in Nederland. SP-fractievoorzitter Erik Flentge heeft grote moeite met zijn komst: "Ieder mens is gelijkwaardig, ongeacht zijn of haar geaardheid. Daar staan we voor in onze stad, daar zijn we trots op. Daarom zullen we ook elke dag moeten strijden tegen mensen die dat bedreigen. Haatpredikanten hebben wat ons betreft hier dan ook niets te zoeken."

D66 fractievoorzitter Reinier van Dantzig: “Deze man zegt verschrikkelijke dingen en voor zulke haat en onverdraagzaamheid is geen plek in Amsterdam. In onze open en tolerante stad, maakt het namelijk niet uit waar je wieg stond of op wie je verliefd bent.”

Een van de meest schokkende uitspraken van Anderson kwam na de aanslag op de homoclub Pulse in Orlando. Daar schoot een schutter meer dan vijftig mensen dood, Anderson zei daarover: “Goed nieuws omdat er vijftig homoseksuele pedofielen minder op de wereld zijn". Fractievoorzitter van GroenLinks Femke Roosma: “Dit soort uitspraken zijn kwetsend en idioot. En in een verdraagzame plek als onze stad, waar iedereen welkom is en mag zijn wie hij wil, is deze extremist niet welkom."

Anderson is van plan om naar Amsterdam te komen om aan “soul winning” te doen, zieltjes winnen. Als het aan Sofyan Mbarki ligt, blijft hij in Amerika en laat hij de Amsterdamse zielen met rust. “In Amsterdam mag je zijn wie je bent en houden van wie je wilt. Ik zal me blijven uitspreken tegen iedereen die tegen deze waarden in gaat.”

Het COC, de belangenorganisatie voor de LGBTI-gemeenschap, roept staatssecretaris Mark Harbers (VVD) van justitie en veiligheid op hem als ongewenst vreemdeling te beschouwen en hem niet toe te laten tot Nederland.

De 37-jarige Steven Anderson, oprichter en voorganger in een Baptistenkerk in Arizona, kondigt in een filmpje aan dat hij op 23 mei Amsterdam aandoet. Hij komt er om te preken en om zieltjes te winnen, zegt hij. Waar hij dat gaat doen maakt hij niet duidelijk, vermoedelijk om te voorkomen dat er ter plekke acties tegen hem worden ondernomen. Het COC heeft de burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, ingelicht over zijn komst.

Het COC haalt in de brief aan staatssecretaris Harbers een aantal uitspraken aan van de christelijke haatprediker. Hij zegt dingen als ‘LGBT staat voor mij voor ‘Laat God ze verbranden’. In een reactie op de aanslag op een lhbti-club in het Amerikaanse Orlando zei hij dat ‘het goede nieuws is dat er vijftig pedofielen minder zijn, omdat homoseksuelen walgelijke perverse mensen zijn en pedofielen’.

In een radioprogramma in Botswana riep hij op tot het vermoorden van homoseksuelen. De regering van dat Afrikaanse land zette hem vervolgens het land uit en verklaarde hem tot persona nog grata. Zuid-Afrika en Groot-Brittannië weigeren hem de toegang vanwege zijn hatelijke opmerkingen over homoseksualiteit. Anderson is ook een ontkenner van de Holocaust.