SP: Nog steeds problemen bij kwijtschelding gemeentelijke belastingen

18 april 2019

SP: Nog steeds problemen bij kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Foto: SP / Creative Commons

De SP krijgt de laatste weken opnieuw berichten binnen over problemen bij het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen voor minima. Zo zijn er nog verzoeken over 2018 die nog steeds niet zijn afgehandeld. De SP roept het stadsbestuur op de achterstand weg te werken en kwijtscheldingsverzoeken in de toekomst sneller af te handelen. SP-raadslid Tiers Bakker: “Kwijtschelding moet mensen met weinig geld rust geven. Dat gebeurt niet door aanvragen maandenlang te laten liggen, maar door deze snel af te handelen.”

Dit najaar trok de SP voor het eerst aan de bel bij het stadsbestuur over de problemen bij het afhandelen van kwijtscheldingen van gemeentelijke en waterschapsbelasting. Minima die deze kwijtschelding aanvroegen moesten soms maandenlang wachten op goedkeuring. Ondertussen ontvingen aanvragers van Waternet aanmaningen en in sommige gevallen zelfs dwangbevelen.

Het stadsbestuur beloofde de achterstanden weg te werken. Ook werd toegezegd dat nog niet afgehandelde aanvragen uitstelling van betaling hebben gekregen. Desondanks ontvangt de SP nog steeds signalen dat niet alle kwijtscheldingsaanvragen over 2018 zijn afgehandeld. Om verdere problemen te voorkomen, zijn aanvragers van kwijtschelding in sommige gevallen maar overgegaan tot betaling. Ondanks het feit dat ze recht hebben op kwijtschelding.

Reden voor de SP om in de raadscommissie financiën nogmaals op te roepen de achterstanden weg te werken. Daarnaast moet het stadsbestuur onderzoeken hoe kwijtscheldingsverzoeken in de toekomst sneller afgehandeld kunnen worden. SP-raadslid Tiers Bakker: “We leven in een tijd van verregaande automatisering. Dan is het niet uit te leggen dat mensen met weinig geld vele maanden in onzekerheid moeten wachten op antwoord op hun kwijtscheldingsverzoek. We roepen het stadsbestuur op te onderzoeken hoe toekomstige kwijtscheldingsverzoeken sneller afgehandeld kunnen worden. Zo voorkomen we dat mensen met weinig geld onnodig lang in onzekerheid leven.”