Uitbreiding werkbrigade Vliegenthart

11 april 2019

Uitbreiding werkbrigade Vliegenthart

Foto: SP / SP Amsterdam

Amsterdam gaat verder met de succesvolle werkbrigade van oud SP-wethouder Vliegenthart. De gemeente trekt de komende jaren jaarlijks 11 miljoen uit om mensen die langdurig werkloos zijn aan een baan te helpen.

In 2016 startte SP-wethouder Arjan Vliegenthart de werkbrigade, een lang gekoesterde wens die de SP in het coalitieakkoord kreeg. De brigade had als opdracht de  openbare ruimte in de buurten van de stad op te knappen. De werkbrigade bestaat uit werkzoekenden die werkervaring op kunnen doen en daarvoor salaris krijgen. Op die manier gingen de buurten van de stad erop vooruit én gingen meer mensen aan het werk.

Deze aanpak was succesvol. Meer dan 500 mensen gingen aan het werk, waarvan 55 uiteindelijk zijn doorgestroomd naar ander werk. Het stadsbestuur heeft besloten de werkbrigade voort te zetten en het project langjarig te bekostigen. Daarbij wordt ook het doel gesteld om meer mensen naar ander werk te begeleiden.

SP-raadslid Erik Flentge is blij met het besluit. “De werkbrigade is een succesvol middel om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. k ben blij dat dit wordt voortgezet en uitgebreid. Zo kunnen nog meer mensen volwaardig meedoen in onze stad.”

Zie ook: