Hardere aanpak huisjesmelkers

2 mei 2019

Hardere aanpak huisjesmelkers

Foto: Jvhertum

Amsterdam gaat nieuwe methodes ontwikkelen om de strijd tegen huisjesmelkers op te voeren. Zo gaat de gemeente een proef doen met het uitschrijven van boetes bij herhaaldelijke overtredingen. Daarnaast wordt samenwerking gezocht met organisaties als de Belastingdienst en het Openbaar Ministerie om overtreders sneller op te sporen.

Amsterdam is een populaire stad, waar veel mensen willen wonen of verblijven. Helaas maken sommige kapitalisten misbruik van deze situatie. Dit doen zij door illegale hotels te runnen in hun panden of door woekerprijzen te vragen aan huurders. Ook als deze in zeer slechte staat verkeren. Reden voor de gemeente om de afgelopen jaren de jacht op deze malafide verhuurders uit te breiden.

Met de proef, die tot stand komt in samenwerking met Het Rijk, wordt de aanpak verder uitgebreid. SP-wethouder Laurens Ivens: “Door nieuwe maatregelen uit te testen kunnen we zien welke een goede aanvulling vormen op de handhaving die we al hebben. Op deze manier kunnen we zo goed mogelijk huisjesmelkers aanpakken. En terecht, Amsterdam zit niet op dit soort foute verhuurders te wachten.”