Laat Brussel niet de baas over Amsterdam zijn (Opinie)

1 mei 2019

Laat Brussel niet de baas over Amsterdam zijn (Opinie)

Foto: Ninara

Met de Europese verkiezingen voor de deur is het zaak de invloed van Brussel op Amsterdam terug te dringen.

Deze opinie verscheen 1 mei 2019 in Het Parool.

De Europese Unie is ooit opgericht als samenwerkingsverband voor vrede en vooruitgang en om grensoverschrijdende problemen aan te pakken. Vandaag de dag begint de Europese Unie zich echter steeds meer te mengen in de lokale politiek.

Sterker nog: Brussel is - door de rode loper uit te rollen voor multinationals als Airbnb en vastgoedbeleggers als Blackstone - een sta in de weg geworden. Het marktdenken vanuit Brussel frustreert de aanpak van lokale problemen. Willen we de woningnood en de toeristenoverlast in Amsterdam effectief bestrijden, de lokale economie vooruit helpen en weer baas worden in eigen stad, dan moet dit vrije marktfundamentalisme van tafel.

De dominantie van het vrije marktdenken binnen de Europese Unie is terug te zien in de Europese Dienstenrichtlijn. Deze richtlijn geeft dienstverlenende bedrijven toegang tot alle lokale markten in Europa. Het liberale adagium van vrije toegang zet lokale wetten en regels onder druk.

Uber bewijst keer op keer dat het vrijgeven van de markt rampzalig uitpakt. Uber ontwricht de lokale taximarkt. Uberchauffeurs worden zwaar onderbetaald en opgejaagd om zo veel mogelijk klanten op te pikken met alle verkeersovertredingen, ongelukken en verkeersdoden van dien.

In het bestrijden van toeristenoverlast frustreert Brussel Amsterdam. Multinationals als Airbnb en Booking hebben momenteel vrij spel. Hoewel deze bedrijven de lokale economie ontwrichten, woningen onttrekken en ernstige overlast veroorzaken, mag Amsterdam deze bedrijven niet zomaar aanpakken of verbieden door EU-regels.

Voor hotels geldt hetzelfde, ook daar heeft Amsterdam geen grip op. De stad mag met dank aan Brussel niet zelf bepalen wie het toegang verschaft tot de hotelmarkt. Dit geldt ook voor rondvaartondernemingen of partijen die een Bed & Breakfast willen exploiteren. Amsterdam is verplicht iedereen toe te laten en kan hier niet zomaar paal en perk aan stellen.

Als het aan de EU ligt hebben beleggers en huisjesmelkers vrij spel. Ze kopen huizen voor de neus van Amsterdammers weg en stuwen de prijzen op. Onlangs kocht durfkapitalist Blackstone voor 12,5 miljoen euro een rijtje vooroorlogse woningen in de van Walbeeckstraat in West. Grote kans dat de woningen voor marktprijzen van 1500 euro per maand verhuurd gaan worden.

En Blackstone is nog niet klaar. De Amerikanen hebben 200 miljoen geïnvesteerd in voornamelijk Amsterdamse woningen. De Verenigde Naties oordeelde hard en ondubbelzinnig over de praktijken van Blackstone. De belegger tast mensenrechten aan door huurders uit hun woning te jagen. Ondanks deze alarmerende woorden mag Amsterdam de belegger niet zomaar weren, dat staat de vrije markt van Brussel niet toe.

De lokale ondernemer is straks eveneens de dupe van het vrije marktfundamentalisme van Brussel. Grote ketens nemen de stad over en duwen de lokale ondernemer uit het straatbeeld.  Neem De Pijp. Niemand zat te wachten op weer een vestiging van Dunkin’ Donuts in de Ferdinand Bolstraat.

Er was fastfood genoeg voorhanden met Mac Donalds en New York Pizza. Toch was het stadsdeel niet bij machte om een vergunning te weigeren. In de toekomst wordt het alleen nog maar ingewikkelder om grote ketens te weren. De Dienstenrichtlijn maakt het gemeente behoorlijk lastig om te sturen op de grote van het winkeloppervlak en het type horeca of winkel dat zich ergens vestigt. De EU rolt zo de rode loper uit voor de van multinationals ten koste van het lokale MKB.

Tijd om deze EU die met haar doorgeslagen marktfundamentalisme de lokale democratie frustreert te stoppen. Amsterdam is van de Amsterdammers en niet van het grote geld. Onze democratie is niet te koop. Laat Amsterdam weer de baas over haar eigen stad zijn.

Arnout Hoekstra
SP-lijsttrekker Europees parlement