Demonstratie bij Turkse Consulaat voor vrijlating Murat Memiş

17 juni 2019

Demonstratie bij Turkse Consulaat voor vrijlating Murat Memiş

Foto: SP Amsterdam

Maandagochtend demonstreerde de SP, samen met sympathisanten voor het Turkse Consulaat in Amsterdam tegen de arrestatie van het Eindhovense SP-raadslid Murat Memiş. Memiş, tevens voorzitter van de SP-afdeling in Eindhoven, is in april in Turkije gearresteerd. In afwachting van zijn proces mag hij het land niet uit.

Een grote groep mensen verzamelden zich maandagochtend voor het Turkse Consulaat in Amsterdam voor de solidariteitsdemonstratie voor Murat Memiş. Memiş wordt beschuldigd van zaken die in een functionerende rechtsstaat, wat Turkije niet meer is, onder de vrijheid van meningsuiting en vereniging vallen. Het betreft onder andere uitingen op sociale media, bijvoorbeeld over de strijd tegen Islamitische Staat.

Foto: SP Amsterdam

SP-kamerlid Sadet Karabulut en het Eindhovense SP-raadslid Jannie Visscher spraken de aanwezige demonstranten doe. Aan het einde van de demonstratie plaatsen Karabulut samen met de Amsterdamse SP-fractievoorzitter  Erik Flentge afbeeldingen van Memiş voor de ingang van het consulaat.

De SP heeft samen met andere partijen en BN’ers een manifest opgesteld. Daarin wordt de Nederlandse regering opgeroepen verregaande actie te ondernemen voor de vrijlating van Memiş. Het manifest is door iedereen te ondertekenen op https://doemee.sp.nl/murat