Nieuws, juni 2019

24 juni 2019

Stadsbestuur gaat deelfietsen en scooters digitaal reguleren

Foto: Hughe Joseph / Flickr

Met behulp van ICT gaat het stadsbestuur het gebruik van deelfietsen en elektrische deelscooters in goede banen leiden. SP-raadslid Tiers Bakker: “Ik ben blij dat de wethouder onze oproep om te reguleren  -  zowel op het internet als fysiek in de openbare ruimte - steunt. Het echec van twee jaar geleden, toen de binnenstad bezaaid was met duizenden deelfietsen, kan zo worden voorkomen. Ook persoonsgegevens, die worden verzameld door deelfietsen per app aan te bieden, kunnen met behulp van digitale regulering beter beschermd worden.”

19 juni 2019

Internationale strijd tegen asociaal gedrag Airbnb en Booking

Een aantal grote Europese steden komt samen in actie om een strenge aanpak mogelijk te maken van asociaal gedrag van websites als Airbnb en Booking. SP-wethouder Laurens Ivens: “Parijs, Barcelona, Berlijn, Amsterdam, we hebben allemaal gemeen dat in onze steden huizen uitgemolken worden door illegale verhuur aan toeristen. Websites als Airbnb en Booking laten dat allemaal maar gebeuren en worden er zelfs stinkend rijk van. Het is belangrijk dat we hier samen tegen in actie komen, zodat de Europese Unie niet langer wegkijkt.”

5 juni 2019

SP roept stadsbestuur en schoolbesturen op: Beperk ouderbijdrage

Foto: Mediawijzer / Flickr

De SP wil dat de gemeente met de schoolbesturen om tafel gaat om afspraken over de vrijwillige ouderbijdrage aan te scherpen en de maximale bijdrage fors te verlagen. De huidige maatregel om de eigen bijdrage te maximeren op 225 euro is in de praktijk namelijk een wassen neus. Uit onderzoek van de SP blijkt dat basisscholen gemiddeld genomen een ouderbijdrage van 112 euro  vragen aan ouders. Om de ouderbijdrage daadwerkelijk te verlagen, moet het plafond dus met tenminste de helft naar beneden worden bijgesteld.