Onderzoek verbod op tweede huizen

12 juni 2019

Onderzoek verbod op tweede huizen

Amsterdam moet onderzoeken hoe nieuw bezit van tweede huizen, zogenaamde pied-à-terres, in de stad kan worden verboden. Dat stelt de SP voor bij de behandeling van de voorjaarsnota. Op deze manier moet worden voorkomen dat nieuwe huizen aan de neus van woningzoekenden voorbij gaan en ten prooi vallen aan rijkelui die deze huizen nauwelijks gebruiken. SP-raadslid Erik Flentge: “Met de woningnood in Amsterdam, is het belangrijk dat we de beschikbare huisvesting zo goed mogelijk gebruiken.”

Amsterdam kent een groot woningtekort, met veel Amsterdammers op zoek naar een woning. Dan is het erg wrang dat rijkelui van buiten de stad woningen opkopen, om vervolgens nauwelijks te gebruiken. Dit zorgt er niet alleen voor dat woningen onnodig leeg staan, het zorgt ook voor een prijsopdrijvend effect.

Reden voor de SP om het stadsbestuur op te roepen om een verbod op (nieuwe) pied-à-terres te onderzoeken. Flentge: “Andere gemeenten hadden in het verleden hetzelfde probleem. Zij hebben een verbod ingesteld op het hebben van een tweede woning. Het lijkt ons dan ook goed om te onderzoeken of een dergelijk verbod in Amsterdam tot de mogelijkheden behoort.”