Vergroot bereik armoederegelingen onder zzp’ers en werkende armen

6 juni 2019

Vergroot bereik armoederegelingen onder zzp’ers en werkende armen

Foto: SP / SP Amsterdam

Amsterdam moet het bereik van de gemeentelijke armoedemiddelen onder werkende armen en zzp’ers vergroten.  Hierdoor moeten zij meer gebruik gaan maken van de ondersteuning waarvan ze het bestaan vaak niet weten, maar waar zij wel recht op hebben. SP-raadslid Erik Flentge: “Iedereen moet kunnen meedoen in onze stad, ongeacht de dikte van de portemonnee. Dat geldt ook voor werkende minima en kleine ondernemers.”

Het aantal werkende armen groeit. Ook onder ondernemers en zzp’ers, waarvan 12% een zo laag inkomen heeft dat ze recht hebben op gemeentelijke regelingen. Toch maakt deze groep daar nauwelijks gebruik van. Dit komt omdat ondernemers met een kleine beurs veelal niet weten dat ze recht hebben op gemeentelijke ondersteuning.

De SP roept het stadsbestuur op om hier verandering in te brengen. Flentge: “ZZP’ers, maar ook andere werkende armen, hebben het niet altijd makkelijk. Door hun ondernemende houding zit het niet in hun natuur om naar de overheid te kijken als het wat minder gaat.  Zonde. Hierdoor beperken ze zichzelf onnodig in hun dagelijks leven, terwijl de gemeente deze mensen maximaal wil ondersteunen. Daarom roep ik het stadsbestuur op om de beschikbare regelingen beter onder de aandacht te brengen bij deze doelgroep. Zo kunnen ook zij zonder zorgen werken aan een betere toekomst.”