Forse investeringen in groen Zuidoost

13 augustus 2020

Forse investeringen in groen Zuidoost

Foto: Jakob Wedemeijer / H-Buurt

Het stadsdeelbestuur in Zuidoost heeft plannen gepresenteerd om fors te investeren in het groen van het stadsdeel. Het stadsdeel gaat schoolpleinen vergroenen, het groen in de openbare ruimte krijgt betere kwaliteit, de straten in ‘het versteende’ Venserpolder worden vergroend, er komt een voedselbos in de K-Buurt en het fietspad door de H-Buurt krijgt een promenade van fruitbomen. Het is een greep uit een breed pakket van maatregelen.

SP-stadsdeelbestuurder Jakob Wedemeijer: “Ik ben heel blij dat we deze maatregelen gaan nemen. Meer groen zorgt voor een fijnere plek om te wonen en leven. Mensen worden er gelukkiger van, planten en dieren krijgen meer ruimte, maar het zorgt ook voor verkoeling tijdens hete dagen.

Fraaier beeld

In totaal gaat het om tientallen maatregelen in diverse buurten. Een aantal werkzaamheden is al begonnen; het grootste deel volgt komend jaar.

Dan worden bijvoorbeeld de pleinen bij de scholen Tamboerijn en de Schakel aangepakt. Er komt meer groen in de nu veelal grijze hoven in Holendrecht West. In de H-Buurt komt plek voor moestuinen. Inmiddels is in de E/G Buurt een speelbos gerealiseerd. Ook binnentuinen krijgen meer groen. Zo is de binnentuin van Geldershoofd en Gravenstein nieuw ingericht.

Wedemeijer: “Het is altijd een goed idee om te vergroenen. Maar juist tijdens de coronacrisis merken we, het belang van groen. We zijn meer thuis, en brengen meer thuis in de buurt door in plaats van ver weg. Dicht bij huis kunnen inwoners er even tussenuit. En dat is belangrijk. Even letterlijk en figuurlijk lucht krijgen.”