Gebruik tweede huizen om in te wonen

5 augustus 2020

Gebruik tweede huizen om in te wonen

De SP wil dat huizen gebruikt worden om in te wonen, in plaats van dat ze gebruikt worden als tweede woning voor de rijke elite. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Terwijl een steeds groter wordende groep mensen helemaal geen dak boven het hoofd heeft kunnen sommigen zich twee huizen voor eigen gebruik permitteren. Die ongelijkheid is niet uit te leggen. Ik wil van het stadsbestuur meer informatie over het aantal tweede woningen in Amsterdam, en de juridische mogelijkheden om dit aan te pakken.” De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over dit onderwerp.

Amsterdam kampt al jaren met een torenhoge woningnood. Alleen mensen met veel geld of héél veel wachttijd maken kans op een huis. Bovendien neemt het aantal daklozen in de stad elk jaar toe, een trieste en zorgelijke ontwikkeling. Tegelijkertijd staat een deel van de woningen een groot deel van het jaar leeg. Dit zijn tweede woningen van mensen die elders ook al een woning hebben zodat op en neer reizen naar werk niet nodig is of zodat er eens in de zoveel tijd een weekendje vakantie in Amsterdam gevierd kan worden. Er zijn aanwijzingen dat dit vaak voorkomt: uit leegstandsonderzoek van de gemeente blijkt dat in bijna 1/3 van de gevallen dat er niemand ingeschreven staat in een woning dit zo is omdat het om een tweede woning gaat.

SP-raadslid Erik Flentge: “Dat betekent dat er aanleiding is om hier dieper in te duiken. De coronacrisis geeft hier extra aanleiding toe. Want het is des te belangrijker de woningen eerlijk te verdelen. Bovendien heeft corona duidelijk gemaakt dat thuiswerken voor heel veel mensen mogelijk is en dus die reistijd geen reden hoeft te zijn om een extra huis bezet te houden. Huizen moeten worden gebruikt om in te wonen. Dat is vele malen belangrijker dan dat een rijke elite onnodig veel huizen voor zichzelf bezet houdt.”