Opdelen van woningen aan banden gelegd, boetes woonfraude omhoog

28 oktober 2020

Opdelen van woningen aan banden gelegd, boetes woonfraude omhoog

Foto: SP Amsterdam

Het wordt in Amsterdam moeilijker om een woning op te delen in verschillende kleinere woningen. Het stadsbestuur heeft daarvoor een regelwijziging voorgesteld. SP-Wethouder Laurens Ivens: “Handige beleggers proberen maximale winst te maken door woonhuizen op te knippen in losse kleine woningen. Daar is immers meer geld mee te verdienen. Het is op zich prima als een grote villa omgebouwd wordt tot meerdere woningen en zo de woningnood wordt bestreden. Maar gezinswoningen moeten we beschermen zodat ook gezinnen in de stad kunnen blijven wonen..

Met de nieuwe regels mogen alleen woningen van 100 m2 of groter – 200 vierkante meter als het om een woning op de begane grond gaat – nog opgedeeld worden. De nieuwe woningen moeten gemiddeld minimaal 40 vierkante meter groot zijn.

Ook wordt de gemeente strenger op mensen die het herhaaldelijk de woonregels nemen via bijvoorbeeld illegale vakantieverhuur of onderhuur. Waar het maximale boetebedrag nu nog 21.500 euro is, kunnen professionele verhuurders die voor een tweede keer de regels overtreden een boete krijgen die kan oplopen tot 43.500 euro.

Laurens Ivens: “Als een boete van 21.500 euro kennelijk niet genoeg afschrikt, moeten we de boetes voor herhaalovertreders maar verhogen. Het is mooi dat het Rijk die verhoging onlangs mogelijk maakte. Het aan banden leggen van illegale praktijken van cruciaal belang om Amsterdam weer betaalbaar te maken. Op deze manier zorgen we er langzaam maar zeker voor dat Amsterdam weer van Amsterdammers wordt.

De regelwijziging wordt later dit jaar besproken in de gemeenteraad.