Administratieve chaos bij Waternet moet worden opgelost

10 augustus 2021

Administratieve chaos bij Waternet moet worden opgelost

Foto: DennisM2 / Flickr

Op 21 juli lanceerde de SP een meldpunt over Waternet. Aanleiding om het meldpunt te starten zijn de vele klachten over dubbele afschrijvingen, te laat verstuurde rekeningen en een slecht bereikbare klantenservice. Ook komen Amsterdammers met een kleine beurs in geldnood doordat er in één keer meerdere bedragen worden afgeschreven. SP-raadslid Tiers Bakker:"Binnen een week zijn er meer dan 1100 reacties binnengekomen op ons meldpunt. Het is een administratieve chaos bij Waternet. Dit is onacceptabel en moet worden opgelost."

Duizenden dubbele afschrijvingen
De problemen bij het drinkwaterbedrijf spelen al langere tijd. Volgens Waternet zijn de problemen het gevolg van een nieuw computersysteem. In februari van dit jaar stelde de SP al schriftelijke vragen aan de wethouder over het nieuws dat  Amsterdammers 'dubbele waterrekeningen betalen'. In reactie hierop stelde het stadsbestuur dat 'mensen nooit te veel hebben betaald.'

Enkele maanden later, op 10 juni  moest de wethouder toch toegeven dat er  serieus grote problemen zijn bij het publieke drinkwaterbedrijf.  Het blijkt wel degelijk zo te zijn dat bij meer dan 16.000 Amsterdammers rekeningen dubbel zijn afgeschreven. Volgens Waternet zouden de onterecht afgeschreven bedragen binnen enkele dagen worden teruggestort.

Meldpunt stroomt vol met honderden klachten
Uit het meldpunt van de SP blijkt dat de problemen bij Waternet nog lang niet zijn opgelost. Honderden Amsterdammers doen hun beklag over het feit dat meerdere bedragen in één keer worden afgeschreven. En wie vervolgens om opheldering vraagt bij de klantenservice staat vaak lang in de wacht en vindt geen gehoor. Ook zijn er mensen die rood komen te staan doordat er meerdere bedragen worden afgeschreven met alle gevolgen van dien.

Bakker: ‘Het is onacceptabel dat mensen in de problemen komen door administratieve chaos.' Ik roep Waternet op snel orde op zaken te stellen. Gebeurt dit niet? Dan  gaan we de problemen weer aankaarten in de gemeenteraad. We zitten Waternet net zolang achter de broek aan tot de problemen zijn opgelost.'

Heeft u ook problemen met Waternet? Meld het ons hier.