Laurens Ivens

Laurens Ivens (1977) is getrouwd en vader van twee zonen. Sinds 2018 is hij SP-wethouder op de onderwerpen wonen, bouwen, wijkaanpak, openbare ruimte, groen, reiniging en dierenwelzijn.

Voor deze bestuursperiode was hij ook vier jaar wethouder namens de SP  en daarvoor acht jaar gemeenteraadslid. Hij werkte ooit als beleidsbeïnvloeder bij de ANWB. Ivens is econoom en politicoloog. Als activist en straatvechter was hij medeverantwoordelijk voor de grote demonstraties ‘Keer het Tij’, tegen het asociale beleid van de kabinetten Balkenende en Nederlandse deelname aan oorlogen. Als wethouder wonen legde hij de verkoop van sociale huurwoningen aan banden en kreeg hij multinational Airbnb zover dat het bedrijf ging meewerken aan regulering van de Amsterdamse vakantieverhuur.

Als wethouder houdt Ivens het activisme er graag in door eerst met mensen te praten, pas dan beleid te maken en er vervolgens voor te gaan, ook als ze er aan het Binnenhof niet zo blij mee zijn. Leve de republiek Amsterdam!