Maureen van der Pligt

(06) 20 89 62 64

Maureen van der Pligt (1962) werkt als organiser bij Abvakabo waar ze werknemers mobiliseert om hun belangen te behartigen. Daarvoor was ze 25 jaar werkzaam in het Amsterdamse onderwijs.

“Voor mij was de overwinning van de SP in de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 het signaal dat er eindelijk weer een begin kon worden gemaakt met socialer beleid. Toen ik 35 jaar geleden in Amsterdam kwam wonen was het een stad vol verzet tegen sociale wantoestanden. Ik voelde me als een vis in het water en geloofde in een Amsterdam waar voor iedereen plek was. Er was nog geen ‘wij- zij denken’, er waren nog geen voedselbanken, er was solidariteit. Maar halverwege de jaren ‘80 veranderde de stad. De liberalisering sloeg toe en iedereen leek meer met zichzelf bezig dan met elkaar. De buurten verpauperden, scholen werden zwart of wit, er werd bezuinigd op de buurthuizen, op jongerenwerk en ga zo maar door. Maar nu is het tij aan het keren. We hebben er genoeg van en willen weer een Amsterdam waar plek is voor iedereen, waar alle kinderen naar een goede school kunnen, waar jongeren een eerlijke kans krijgen op de arbeidsmarkt en waar iedereen een fatsoenlijk inkomen en onderkomen heeft.”