Buurten in de Molenwijk: Grote verschillen tussen flats

26 december 2014

Buurten in de Molenwijk: Grote verschillen tussen flats

Foto: Frans Jurrema / www.amsterdam.sp.nl/noord

Bewoners van de Molenwijk zijn over het algemeen tevreden over hun woning en de groene buurt. De enorme huurverhogingen en de verkoop van veel corporatiewoningen worden echter als probleem ervaren. Dit bleek toen SP'ers uit Amsterdam-Noord voor de Kerst de flatwijk uit de jaren '60 bezochten.

Opvallend was het enorme verschil in leefkwaliteit tussen de verschillende flats - Handmolen, Torenmolen en Walmolen werden bezocht. Terwijl in en rond de ene flat iedereen tevreden was over het onderhoud en betrokken was bij de leefomgeving, leek in een andere flat juist het omgekeerde het geval. Daar was zeer veel zwerfvuil, werden gangen en liften slecht onderhouden en klaagden bewoners over het gedrag van hun buren. Zelfs aan de ratten in de boxen op begane grond leek niets te worden gedaan. Het kan haast niet anders of dit heeft te maken met grote verschillen in toewijzingsbeleid van de corporatie. De SP zal hier zeker vragen over gaan stellen.

Foto: Frans Jurrema / www.amsterdam.sp.nl/noord

Ook zal de SP aandringen op een oplossing voor de overal rondslingerende winkelwagentjes. Zelfs sommige lifthalletjes staan er vol mee. In de flat Torenmolen had het verwijderen van de lage bossages onder aan de flat een gunstig effect op de hoeveelheid zwerfvuil. Dat is misschien een goed idee voor de hele wijk. Ook het uitdunnen van het hogere groen, zodat er veel meer zicht ontstaat, heeft een gunstig effect op het gevoel van veiligheid.

Toch blijft de Molenwijk een mooie plek om, als het mooi weer is, op de fiets te stappen, een ‘picknickie’ mee te nemen en de kinderboerderij en heemtuin te bezoeken. Een buurt met zijn eigen charme maar ook minpunten die door een gezamenlijke inspanning van bewoners en stadsdeel- of gemeentebestuur best opgelost kunnen worden.