Bied antihomo-propaganda geen podium op publieke omroep (update)

27 mei 2015

Bied antihomo-propaganda geen podium op publieke omroep (update)

(oorspronkelijk bericht 12-5-2015) De SP vraagt het stadsbestuur op te treden tegen de terugkerende antihomo-propaganda op Carribean FM, een radiozender van publieke omroep Salto. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Wij vinden het belangrijk dat homo’s geaccepteerd worden in onze stad. Antihomo-propaganda is verwerpelijk. Maar als blijkt dat het ook nog gebeurt op een publieke omroep, vind ik dat het stadsbestuur moet ingrijpen.”

Wekelijks wordt in het radioprogramma Radio Petra op Carribean FM herhaald dat mannen niet bestemd zijn voor mannen, en vrouwen niet bestemd zijn voor vrouwen. Duijndam: “Dat gaat recht tegen elk gemeentelijk beleid in dat juist gericht is op homo-acceptatie.”

Duijndam roept het stadsbestuur op om Salto, de Amsterdamse publieke omroep, op het programma aan te spreken. Duijndam:  “De vrijheid van meningsuiting gaat heel ver. En smakeloze opmerkingen waar je het niet mee eens bent, die mogen. Maar structurele antihomo-uitingen waar in zo’n uitzending geen enkel weerwoord tegenover staat, dat heeft meer weg van eenrichtingspropaganda. Daar hoeft de gemeente geen gesubsidieerd podium aan te bieden.”

Update 27-5-2015

Naar aanleiding van de ophef over de antihomo-uitspraken, heeft Salto de show waarin de uitspraken gedaan werden, tot de orde geroepen. Radio Petra, die de uitzending verzorgde, besloot hierop het programma te schrappen omdat het niet past in het format dat Salto opstelt voor uitzendingen.  Nelly Duijndam is daar blij mee: “Het is goed dat Salto ingrijpt op antihomo-uitlatingen. De uitspraken van de pastoor in het radioprogramma gingen steeds verder over de grens. Het is goed dat die pastoor niet langer een gesubsidieerd podium krijgt. Wat je seksuele geaardheid ook is, iedereen moet zich waardig en geaccepteerd kunnen voelen.”