SP op de bres voor duurzaam festivalbeleid

23 juni 2015

SP op de bres voor duurzaam festivalbeleid

SP-raadslid Remine Alberts doet een aantal voorstellen om het beleid voor festivals in parken duurzamer te maken. Alberts: “De effecten van alle festivals op de parken en de verdere omgeving moeten beter in kaart worden gebracht. We moeten ervoor zorgen dat we zuinig met ons kostbare groen omspringen. Achteraf spijt hebben is gewoon te laat.”

In het jaar 2015 staan er ongeveer 350 festivals op de agenda voor Amsterdam. Veel festivals vinden plaats in de open lucht, onder meer in Amsterdamse parken, het Amsterdamse Bos, maar ook natuurgebieden als het Twiske.

De SP wil dat de gemeente allereerst zowel voor als na een festival goed onderzoek doet naar de staat van een park. Alberts: “Er zijn al signalen dat de zachte bodem van de parken zwaar te lijden heeft onder al het gewicht. Maar bij duurzaam festivalbeleid hoort ook dat omwonenden ermee kunnen leven. Over deze punten willen we een gedegen onderzoek en passende maatregelen vanuit de gemeente. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we niet alleen dit jaar maar ook in de toekomst duurzame en leuke festivals in de stad kunnen hebben.”