SP trapt actie af: ‘Maak Woningnet betaalbaar’

23 november 2015

SP trapt actie af: ‘Maak Woningnet betaalbaar’

De SP begint een handtekeningenactie om Woningnet betaalbaar te maken. De actie keert zich tegen de torenhoge inschrijfkosten van 50 euro en de jaarlijkse verlengingskosten van 10 euro. SP-raadslid Erik Flentge: “Dat inschrijfgeld is veel te hoog, al helemaal voor mensen met een kleine beurs. Omdat mensen niet veel anders kunnen dan zich inschrijven, stromen er miljoenen binnen bij Woningnet. Dat is bizar en onnodig. Wij willen dat de inschrijfkosten omlaag gaan. De winst die tot nu toe gemaakt is moet weer terug naar de huurders.”

Foto: SP
Wie een sociale huurwoning wil, regelt dat via Woningnet. Als gevolg van een nieuwe wet telt vanaf 1 januari 2016 voor Woningnet alleen nog de inschrijfduur. De opgebouwde woonduur telt niet meer. Dat kan worden omgezet door inschrijving. Onlangs werd bekend dat de eerste negen maanden van dit jaar al 100.000 mensen zich extra hadden ingeschreven vanwege de nieuwe regels.

Al lange tijd verzet de SP zich tegen de hoge inschrijfkosten, maar tot nu toe zonder resultaat. Flentge: “Het is daarom hoog tijd om onze oproep meer kracht bij te zetten. We gaan daarom de komende weken de buurten in en de markten op om handtekeningen te verzamelen. Ook via amsterdam.sp.nl/woningnet kunnen mensen hun steun betuigen aan de actie. Alle steun is welkom!”