Half miljoen voortzetten voedselhulp in Amsterdam

30 juni 2021

Half miljoen voortzetten voedselhulp in Amsterdam

Foto: Wiebe Kiestra

Op voorspraak van SP en Denk gaat het college 500.000 euro vrij maken om voedselhulp in de buurt te ondersteunen. In reactie op de coronacrisis zijn overal in de stad initiatieven ontstaan met vrijwilligers die maaltijden en voedselpakketten uitdelen. Ook na de coronacrisis blijven mensen afhankelijk van voedselhulp. SP-raadslid David Schreuders: “Dit is fantastisch nieuws voor alle vrijwilligers bij de voedselinitiatieven. Met dit geld kunnen zij in ieder geval de rest van het jaar nog rekenen op de steun van de gemeente."

Amsterdammers zijn hard geraakt door de coronacrisis. De werkeloosheid stijgt in Amsterdam harder dan op andere plekken in het land. Het voortduren van de crisis zorgt ervoor dat de armoede en honger in de stad toenemen. Steeds meer Amsterdammers klopten noodgedwongen aan voor voedselhulp. In dit filmpje ging raadslid David Schreuders in gesprek met de leiders van de hulpinitiatieven om er achter te komen waar zij behoefte aan hebben.

Alle vrijwilligers geven bij de SP aan dat de rijen voor voedselhulp maar blijven groeien en dat er een grote behoefte is aan extra voedsel. Extra aanvoer van voedsel is hard nodig. Naast voedsel is ook de vraag naar praktische zaken groot. Zo deelt Regina Macnack van Stichting Hoop voor Morgen haar busje, dat vaak stuk gaat, met Leila en Maureen van Stichting Carabic.

De komende tijd zal het aanpoten blijven voor alle vrijwilligers en voedselinitiatieven. De lockdown is even opgeheven, maar wereldwijd dreigen nog nieuwe coronauitbraken. SP’er David Schreuders: “Uiteindelijk mag geen Amsterdammer honger lijden en moeten we voorkomen dat overtollig voedsel wordt weggegooid.”