Geslaagde bijeenkomst over de wooncrisis in museum Het Schip

20 september 2021

Geslaagde bijeenkomst over de wooncrisis in museum Het Schip

Foto: SP

Zondagavond ging de SP samen met Melissa Koutouzis, één van de activisten achter het woonprotest, Elaine Michon uit De Kleine Die en Sandra Beckerman in gesprek met huurders en woningzoekenden over de wooncrisis. SP-kamerlid Sandra Beckerman: "In 1919, tijdens één van de grootste economische crisis ooit, een diepe wooncrisis en net na de Eerste Wereldoorlog, werd Het Schip gebouwd: trotse volkshuisvesting. Als dat toen mogelijk was, kan het nu ook!"

Huurders en woningzoekenden kregen de mogelijkheid om hun verhalen over de wooncrisis te delen. Anna: "Ik heb een zoon van 25 en die betaalt €1350,- huur. Het is een voormalige sociale huurwoning die door een belegger is opgekocht. Nu loopt hij steeds meer studievertraging op, omdat hij extra veel moet werken om zijn huur te kunnen betalen." En zo waren er veel meer verhalen als die van Anna en haar zoon.

Elaine Michon van De Kleine Die vertelde over de geplande sloop van haar buurt. Elaine: "Na beloofde renovatie door Ymere kregen wij twee  jaar geleden van ze te horen dat er twee scenario's lagen: sloop of renovatie. Nu wil Ymere slopen." De bewoners voeren al jaren actie en zijn nog steeds bezig. Michon: "Wij zijn een hechte wijk, een hele sterke bewonerscommissie en we laten elkaar niet los. Ik ben niet bang om op te staan, maar er zijn zo veel wijken in Amsterdam en Nederland die dat niet kunnen opbrengen. Die mensen hebben ook onze steun nodig, want die mensen worden vermorzeld door dit soort beleid."

Melissa Koutouzis, organisator van het woonprotest had het over de beweging die nodig is om de wooncrisis op te lossen: "Dit wordt een strijd van de lange adem. We gaan de wooncrisis niet in één, twee of misschien wel twintig jaar oplossen. Maar we moeten ergens mee beginnen. En dat doen we door al die bewegingen voor volkshuisvesting samen te brengen om samen een vuist te vormen."

De komende tijd staat de SP, hand in hand met de beweging, op voor betaalbare en goede huisvesting. Wil je daaraan meedoen? Vul je contactgegevens hier in.