Standpuntenlijst

Dierenwelzijn

DIERENHULP VOOR MINIMA

De SP wil doorgaan met de regeling dat mensen met een laag inkomen gratis naar de dierenarts kunnen met hun huisdier. Dit geldt ook voor het gratis chippen van huisdieren. De SP wil de groep mensen die aanspraak kunnen maken op de regeling uitgebreid wordt van 120% naar 130% van het wettelijk sociaal minimum.

EVENEMENTEN MET DIEREN

De SP is tegen het gebruik van wilde dieren in circussen. Ook willen we het gebruik van levende dieren voor kerststallen ontmoedigen. De gemeente moet geen vergunning geven voor evenementen waar het welzijn van dieren niet gegarandeerd wordt.

PAARDENKOETSEN

Paardenkoetsen horen niet thuis in de drukke binnenstad. We hebben niet alleen vraagtekens bij het welzijn van de paarden. De koetsen zorgen ook voor vervelende opstoppingen in het verkeer.

KINDERBOERDERIJEN

Kinderboerderijen zijn een leuke aanwinst voor de buurt of een stadspark. Maar het is wel belangrijk dat er genoeg kennis en ervaring aanwezig is op de kinderboerderij zodat de dieren goed gevoerd en verzorgd worden. Het is goed dat de gemeente ook financieel bijdraagt aan goede verblijfplekken voor de dieren.

AFSCHOT

De SP is tegen het onnodig afschieten van gezonde dieren, zoals nu gebeurt met de Damherten in de Waterleidingduinen.

OVERLASTGEVENDE DIEREN

De SP zet veel liever in op het voorkomen van dierenoverlast van bijvoorbeeld ratten, ganzen of herten, dan het bestrijden ervan door dieren dood te maken. Zo zijn we tegen het afschieten van herten in de Waterleidingduinen of het vergassen van Schipholganzen. We kiezen liever voor afspraken met boeren uit de omgeving over de manier waarop ze hun land bewerken zodat minder ganzen in de omgeving verblijven. Ook willen we een voerverbod in wijken met veel overlast zodat we de voortplanting van ratten afremmen.