Verkiezingsprogramma 2014-2018

Inleiding: Voor een sociaal Amsterdam

Amsterdam is een prachtige stad waar veel mensen met plezier wonen. Een stad met een rijke historie en een veelbelovende toekomst. Die toekomst wordt, als het aan de SP ligt, niet zozeer gemaakt door de politiek, maar door de mensen. Ondernemende, welwillende en sociale Amsterdammers hebben de stad opgebouwd en de stad heeft een mooie toekomst als we zulke mensen de ruimte geven om verder te bouwen aan een sociaal Amsterdam.

In dit verkiezingsprogramma beschrijven wij wat de politiek zou moeten doen om een sociale stad een stap dichterbij te brengen. Het gaat hier niet om een blauwdruk: we doen een flink aantal stevige voorstellen waar we graag met Amsterdammers en partijen over in gesprek raken om er samen zoveel mogelijk van te verwezenlijken. Voor ons staan Amsterdam en de Amsterdammers, de kracht van de stad en de mensen, centraal. Wij willen vooral dat mensen veel meer zeggenschap krijgen over wat er zich in hun omgeving afspeelt.

Amsterdam is een grote stad die bestaat uit veel buurten waarin de bewoners het beste weten wat goed voor hen is. De afgelopen twintig jaar heeft de PvdA afwisselend met VVD, GroenLinks, D66 en CDA de dienst uitgemaakt in de stad. Deze jaren kenmerken zich door een terugtrekkende beweging van de democratie. Bedrijven, zoals NUON, de haven en het GVB zijn door verkoop of verzelfstandiging minder democratisch geworden. Het gemeentebestuur stelt zichzelf ook steeds meer op als een bedrijf: de ‘BV Amsterdam’.

De behoeften van de Amsterdammers en Amsterdam lijken steeds minder centraal te staan. De winst- en verliesrekening van de bv krijgt wel alle aandacht. Dit wordt het meest duidelijk in het woonbeleid. Het stadsbestuur leunt al jaren achterover terwijl er een wachtlijst van zo’n tien jaar voor een sociale huurwoning is. Het slopen en verkopen van sociale huurwoningen is wellicht goed voor de financiën, maar niet voor de Amsterdammers. Deze tendens wil de SP keren.

Voor ons staat vast dat het stadsbestuur een socialere koers moet varen. Een stadsbestuur dat wegkijkt terwijl één op de vier kinderen in armoede leeft, is niet sociaal. Zo’n stadsbestuur kijkt ook niet vooruit. De kinderen van nu zullen de toekomst vormgeven. Door een grote groep kinderen van een kansrijke toekomst uit te sluiten, wordt de kracht van de Amsterdammers en Amsterdam niet optimaal benut.

De SP wil niet wegkijken van het verleden en staat open voor de toekomst. Dit verkiezingsprogramma ‘Voor een sociaal Amsterdam’ is op 19 oktober 2013 door de leden van de SP in Amsterdam vastgesteld als een hoofdlijnenprogramma. Natuurlijk staat hier niet alles in, ook onze eerder ingenomen standpunten en stemgedrag zijn hier onderdeel van. Daarnaast zal het programma richting de verkiezingen verder uitgewerkt worden met concrete voorstellen. Ook deze uitwerkingen maken deel uit van dit programma. Samen met de Amsterdammers wil de SP er werk van maken om de stad te democratiseren. Samen voor een sociaal Amsterdam!

Laurens Ivens, lijsttrekker SP-Amsterdam