Update: Zoektocht naar passende woning voor huurders Johan Greivestraat en Piet Mondriaanstraat duurt voort

23 februari 2024

Foto: AT5 / AT5

Dinsdag 20 februari waren SP'ers aanwezig in de rechtbank om de huurders van de Johan Greivestraat en de Piet Mondriaanstraat te steunen. Woningcorporatie De Key had de huurders voor de rechter gesleept omdat ze de woningen wil gaan slopen. Tot dusver is De Key nog niet voor alle huurders over de brug gekomen met een goede en passende woning. De rechter heeft nu geoordeeld dat De Key de nog zittende huurders een nieuw woningaanbod moet doen. Er lijkt dus beweging in de zaak te zitten. Uiteraard blijven we als SP de zaak nauwlettend volgen en zijn we pas tevreden als de bewoners dat zijn.

Het oorspronkelijke bericht is van 30 januari 2024

Bij de sloop en nieuwbouw in de Johan Greive- en Piet Mondriaan straat in Nieuw-West gaat veel mis. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: ‘Het is te gek voor woorden dat De Key zittende huurders dagvaardt om voor de rechter te komen. De Key zou druk moeten zijn met het vinden van een goede woning en niet met juridische dreigementen. Daarom staat de SP samen met huurders bij de directie van De Key om te eisen dat deze dagvaarding van tafel gaat en bewoners een fatsoenlijke woning krijgen aangeboden.’

Plannen om de naoorlogse woningen in Slotervaart op te knappen spelen al veel langer. De woningen kampen met schimmelproblemen en achterstallig onderhoud. In eerste instantie zou er sprake zijn van het renoveren van de woningen, maar De Key zag daar in 2019 toch vanaf. Inmiddels is door De Key en de gemeenteraad besloten dat de woningen gesloopt gaan worden en er nieuwbouw voor in de plaats komt. Bij deze sloop en nieuwbouwplannen ervaren bewoners veel problemen. Zo krijgen ze van De Key geen terugkeergarantie om terug te keren in hun eigen buurt en krijgen ze vaak woningen aangeboden die in slechte staat verkeren vol schimmel of te klein zijn om het hele gezin te huisvesten. Ouderen die slecht ter been zijn, krijgen woningen aangeboden zonder lift in het complex. En bovenop dit alles vinden zittende huurders ook nog eens een oproep op de deurmat om voor de rechter te verschijnen wanneer ze niet snel genoeg uit hun woning vertrekken.

Na tussenkomst van de SP hebben de huurders van de Johan Greive- en Piet Mondriaanstraat een constructief gesprek gehad met enkele medewerkers van de woningcorporatie. Er is door De Key toegezegd dat het complex snel wordt schoongemaakt en dat er wat wordt gedaan aan het ervaren gevoel van onveiligheid. Ook beloofde het directielid van de Key te kijken naar de mogelijkheid om een streep te zetten door de dagvaardingen. Komende woensdag (31 januari)  wordt er verder gepraat met de bewoners. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “De Key heeft goed geluisterd naar de wensen van de bewoners, maar het is wel de omgekeerde wereld dat je voor een luisterend oor eerst verhaal moet gaan halen op het hoofdkantoor. Hopelijk gaat De Key snel aan de slag met het vinden van goede en geschikte woningen.’ De SP blijft de kwestie nauwlettend volgen.