SP tegen uitverkoop AT5

24 november 2005

SP tegen uitverkoop AT5

Het plan van wethouder Belliot om AT5 voor n euro aan Chellomedia (UPC) te verkopen wordt door de SP-gemeenteraadsfractie als onacceptabel bestempeld. “Het college kan dit er niet zomaar doordrukken”, zegt Remine Alberts. “We willen geen commercile lokale televisie, we willen geen twintig miljoen publiek geld in UPC stoppen, en we willen een eerlijke procedure”.

Alberts is zeer teleurgesteld in het handelen van de wethouder. “Bij de verkoop van de kabel destijds aan UPC heeft ze al flinke steken laten vallen, maar we hadden niet verwacht dat ze het nu nog eens dunnetjes over zou doen. De raad wordt nu onder druk gezet om het plan goed te keuren, en om de mogelijkheid van een referendum af te wijzen. Het voorlopige contract is slechts geldig tot 31 december en daarin is zelfs al afgesproken dat er geen referendum mag komen.”

De SP maakt bezwaar tegen de dubbelrol die UPC gaat spelen als het bedrijf zou straks zowel doorgever als zender op de kabel zal zijn. “Dan wordt het wel erg gemakkelijk om andere lokale initiatieven van de buis te weren”, zegt Alberts. “Het zoeken naar alternatieven voor de huidige opzet vinden we prima, maar dan moeten we wel verder kijken dan de UPC-neus lang is.”

Het burgerinitiatief voor een referendum over de verkoop van AT5 wordt door de SP van harte gesteund. De partij heeft al haar Amsterdamse leden opgeroepen mee te helpen met het verzamelen van handtekeningen.