Actie voor Turkse winkel op Waterlandplein

7 juni 2006

Actie voor Turkse winkel op Waterlandplein

Mag hij blijven of moet hij op zoek naar een nieuw pand? Meneer Ufuk, eigenaar van de Turkse supermarkt op Waterlandplein, vraagt het zich al een jaar af, maar het stadsdeel en verhuurder Ymere lijken hem het antwoord niet te kunnen óf willen geven. De buurt wil in ieder geval dat hij blijft, gezien de ruim 700 handtekeningen die verzameld zijn voor behoud van zijn winkel op het plein. Samen met de SP bood hij de handtekeningen zaterdag aan aan Ymere-bestuurder Pieter de Jong en stadsdeelvoorzitter Rob Post.

Waar grote plannen vorm krijgen, zijn kleine mensen vaak de dupe. Het Waterlandplein in Noord gaat binnenkort grondig op de schop. Het winkelcentrum en een deel van de woningen worden gesloopt om plaats te maken voor een geheel nieuw woon- en winkelcomplex. Slechts enkele winkeleigenaren weten dat zij terug mogen komen op het vernieuwde Waterlandplein, maar meneer Ufuk weet nog niets en wordt met zijn vragen door stadsdeel en Ymere van het kastje naar de muur gestuurd.

De SP besloot om in actie te komen voor deze ondernemer. Op zaterdag 3 juni was de feestelijke onthulling op het Waterlandplein van een muurkrant door de stadsdeelvoorzitter en de bestuurder van Ymere. De SP zag in deze gelegenheid het ideale moment om de door Ufuk verzamelde handtekeningen te overhandigen. Na afloop van de onthulling stapte een club actieve SP-ers samen met Ufuk op de bestuurders af. Pieter de Jong van Ymere nam de handtekening in ontvangst en zegde toe het dossier meteen op te pakken en de ondernemer voor een gesprek uit te nodigen. Hopelijk komt er nu snel een einde aan een periode vol onzekerheid voor Ufuk en zijn personeel.