Geheime informatie reclamescherm Rembrandtplein moet boven tafel

31 oktober 2006

Geheime informatie reclamescherm Rembrandtplein moet boven tafel

De SP-fractie in stadsdeel Centrum wil dat geheime informatie over het digitale reclamescherm op het Rembrandtplein openbaar wordt. De fractie doet daarvoor aanstaande donderdag 2 november een voorstel in de vergadering van de deelraad.

Het ontsierende scherm van 115 vierkante meter mag tegen de regels in worden gebouwd door onoplettendheid van ambtenaren van het stadsdeel. Op 13 september stuurde het dagelijks bestuur van het stadsdeel een geheime brief aan de deelraadsleden met aanvullende informatie over het scherm. "De informatie in die brief is echt ronduit schokkend", aldus SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman: "Dat kan en mag niet onder de pet blijven."

De SP vreest echter dat de coalitie van GroenLinks, PvdA en VVD tegen het voorstel tot opheffing van de geheimhouding zal stemmen. Bruggeman: "Dat zou werkelijk heel jammer zijn. Het is niet onbegrijpelijk dat politici gemaakte fouten binnenskamers willen houden. Maar de bewoners van het Centrum hebben er recht op te weten wat er met hun belastinggeld gebeurt. Ik hoop dat we daarom de coalitiepartijen kunnen overtuigen het recht op openbare informatie zwaarder te laten wegen dan de belangen van het stadsdeelbestuur."