Grondig onderzoek naar faillissement ISH nodig

10 december 2008

Grondig onderzoek naar faillissement ISH nodig

null)

Nu de rechter het faillissement van Stichting ISH heeft uitgesproken is het onvermijdelijk dat een grondig onderzoek wordt gedaan naar de gang van zaken en wie de verantwoordelijken waren voor dit faillissement. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: "De gemeente heeft kapitalen genvesteerd in deze stichting. Het is te gek voor woorden dat dit geld zomaar verdampt is. Er moeten mensen hebben zitten slapen. Ik wil de onderste steen boven."

Stichting ISH verzorgt in Nieuw-West onder andere theaterproducties, waarbij nieuwe disciplines als streetdance, skaten, videogames of rap tot voorstellingen leiden. Ook is ISH een opleidingsinstituut voor deze nieuwe vormen van theater. Begin 2008 heeft het theaterinstituut nog een aanvullende gemeentelijke subsidie ontvangen van 1,1 miljoen, omdat er in 2007 een tekort van 800.000 euro was ontstaan. Van de westelijke stadsdelen is 1 miljoen ontvangen voor een periode van vier jaar. Woningcorporatie Ymere heeft een huurkorting van 250.000 gegeven.

De SP stelde vorige maand, toen de stichting surseance van betaling had aangevraagd, al schriftelijke vragen aan wethouder Gehrels over deze zaak. Tot nu toe bleven deze vragen onbeantwoord. Voor de SP is snelle duidelijkheid nu echt noodzakelijk.