Algemene beschouwingen

29 november 2010

Algemene beschouwingen

Beschouwingen bij begroting 2011

Nieuw-West verkeert in zwaar weer. Een economische recessie, de meest rechtse regering van de afgelopen honderd jaar die de overheidsuitgaven snoeihard met de botte bijl te lijf gaat en een stadsbestuur dat daar nog een schepje bovenop doet.

Iedere bestuurslaag probeert zijn zaakjes op orde te krijgen door taken bij een lagere overheid over de schutting te gooien zonder de daarbij behorende zak geld. Het stadsdeel staat onder aan de pikorde en wordt dus opgescheept met meer taken en minder inkomsten.

Het opdrogen van de Vogelaar gelden en daarmee het einde van Koers Nieuw-West betekent dat voor veel daaruit gefinancierde projecten geen geld meer is. Tel daarbij de kosten van de fusie van Geuzenveld-Slotermeer, Osdorp en Slotervaart tot het stadsdeel Nieuw-West.

Aan deze raad de taak om pijnlijke keuzes te maken. Hoe pijnlijk die keuzes zijn kunnen we nu nog niet geheel overzien. Er bereiken ons berichten dat de korting op het gemeentefonds mee lijkt te vallen maar laten we ons niet rijk rekenen, want er staat waarschijnlijk een uitbreiding van taken tegenover.

Met deze slechte vooruitzichten zegt de SP zeker niet dat we toch maar wat meer uit moeten geven, bijvoorbeeld uit de algemene reserve. Wel zijn er een aantal dingen die we anders aangepakt willen zien.

In de inleiding van de begroting schrijft het DB "Het gebied in Nieuw-West verdient een ambitieus bestuur dat alle mogelijkheden zal aanwenden voor verbetering." Dat klinkt mooi, maar in de praktijk blijkt vaak weinig van die ambitie. Bijvoorbeeld: tevredenheid over parkeervoorzieningen loopt slechts op van 6,4 naar 6,5. Ervaren sociale cohesie van 5.6 naar 5.7. Deelname van kinderen en jongeren aan cultuur loopt zelfs terug van 10.000 naar 9.000. Tevredenheid over groenvoorziening loopt terug van 6,8 naar 6,3. en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het lijkt er op dat het DB zich al indekt voor eventuele teleurstellingen. Het DB legt blijkbaar het nu reeds moede hoofd in de schoot in plaats van optimisme uit te stralen en in te zetten op vooruitgang. Wat de SP betreft zou het ambitieniveau in de praktijk hoger mogen.

Tijdens de vergadering van 23 november had de stadsdeelvoorzitter het erover om mensen te laten werken voor hun uitkering. De SP vindt dit een heilloos plan. Mensen werk laten verzetten tegen een uitkering gaat ten koste van werk dat anders door mensen met een "normaal" salaris gedaan wordt. Dit is een regelrechte aanslag op het minimumloon. Ook vrijwilligersorganisaties opzadelen met verplichte "vrijwilligers" lijkt het werk van deze organisaties niet ten goede te komen. Het toestaan en stimuleren van vrijwilligerswerk door uitkeringsgerechtigden is natuurlijk wel een goede zaak, maar dan zonder verplichting en zonder consequenties voor de uitkering.

Het ziet er naar uit dat er de komende tijd veel uitkeringsgerechtigden bijkomen, mede door de bezuiniging op de sociale werkvoorziening. Mensen met een beperking die moeilijk aan een reguliere baan te helpen zijn. Het stadsdeel zou er goed aan doen om deze mensen met voorkeur aan een baan in de eigen organisatie te helpen. Ook bij uitbesteding zou de sociale werkvoorziening, zoals Pantar, nadrukkelijk als partij betrokken moeten worden.

In mensen die echt niet kunnen of willen werken, moet je als stadsdeel niet verder investeren. Het ondersteunen van werklozen om ze naar een baan te leiden, moet je richten op de 80 tot 90% van de werklozen die graag willen werken. Het stimuleren van ondernemerschap is hierbij een belangrijk middel waarin het ondernemershuis een taak heeft.

Interne verzelfstandiging van de afvalinzameling vindt de SP een slecht plan. Op deze manier raken we als stadsdeel weer een stukje grip op de organisatie kwijt, bovendien ligt volledige vermarkting van de afvalinzameling op de loer en dat heeft in het verleden alleen maar gezorgd voor afbraak van de kwaliteit en verhoging van de kosten. De SP is een voorstander van het samenvoegen van de afvalinzameling van de drie donorstadsdelen, maar wel binnen de ambtelijke organisatie. Hierover zullen wij een amendement indienen.

De stedelijke vernieuwing staat zwaar onder druk. De streep die het stadsbestuur zet door de bouw van 36.000 woningen treft Nieuw-West onevenredig zwaar. Veel bewoners hebben al jaren geleden te horen gekregen dat hun woning gesloopt gaat worden en dat er dus niets meer gedaan wordt aan onderhoud. Jarenlang hebben de corporaties hele complexen laten verloederen. Nu de sloop de komende jaren niet doorgaat moet zwaar ingezet worden op het wegwerken van achterstallig onderhoud. Het stadsdeel moet zijn handhavende taak in dezen serieus aanpakken en waar nodig huisbazen dwingen hun panden in goede staat te brengen.

Het afblazen van sloop en nieuwbouw brengt echter ook nieuwe kansen met zich mee. Grootschalige renovatie in plaats van sloop is nu weer een optie. Bescherming van het historische erfgoed van Van Eesteren moet de komende jaren onder de loep genomen worden. Nu hebben we de kans om de monumentale waarde van veel buurten en gebouwen te waarderen en het aantal beschermde gebieden uit te breiden.

Helaas is al veel gesloopt en daarmee is het stadsdeel "verrijkt" met een groot aantal postzegelwoestijnen waar jarenlang niets gebouwd wordt. Met een beetje creativiteit kunnen we deze landjes ten goede aanwenden, bijvoorbeeld door ze te gebruiken voor tijdelijke jongeren- en studentenhuisvesting. Containerwoningen die elders in de stad moeten verdwijnen kunnen relatief eenvoudig in Nieuw-West een plaats vinden.

Cultuur wordt dezer dagen zwaar gepakt. De regering ziet cultuur als een linkse hobby die wel eens zwaar afgeknepen kan worden. Ook de het stadsbestuur schaamt zich er niet voor om enerzijds te protesteren tegen de landelijke bezuinigingen op cultuur en op het zelfde moment eigenhandig de bijl te zetten in de cultuuruitgaven. Ook in Nieuw-West wordt relatief veel bezuinigd op cultuur. Daarbij komt het wegvallen van Koers Nieuw-West en het daardoor beindigen van veel sociaal-culturele projecten.

Het verbaast de SP wel dat een partij die landelijk en stedelijk de kraan stijf dichtdraait in Nieuw-West stelt dat "het niet zo kan zijn dat er in de toekomst 12.000 kinderen minder in aanraking komen met cultuur". Mocht deze zorg oprecht zijn, dan zouden wij willen vragen om hun eigen partij daar landelijk en stedelijk op aan te spreken. De SP steunt op alle politieke niveaus graag voorstellen om de cultuursector minder of beter helemaal niet af te knijpen.

Nog voordat deze begroting aangenomen is lijkt hij op het gebied van openbare ruimte en groen alweer achterhaald. Grote vraag is hoe verder te gaan met de ontwikkeling van de Tuinen van West nu het rijk de financiering stopzet. Ook het ontwikkelen van de Lutkemeer dreigt te stagneren; op dit moment is slechts 25% van Lutkemeer I bezet. In de niet verhuurde panden zitten kraakwachten. Het ziet er dus naar uit dat de ontwikkeling van Lutkemeer III nog vele jaren op zich zal laten wachten. De SP dringt erop aan om de bewoners en betrokkenen in deze gebieden zo snel mogelijk in te lichten over de stand van zaken en ze zekerheid te geven over hoelang ze in de gebieden mogen blijven wonen en hun bedrijf uitoefenen.

Het verheugt de SP dat het DB van plan is om de weidevogelpopulatie in de Osdorperbinnenpolder te bevorderen. Dit is een bijzonder effectieve methode om de geluidoverlast van Schiphol in ons stadsdeel tegen te gaan.

Tenslotte: Nieuw-West heeft veel bewoners in een achtergestelde positie; laten we ondanks alle bezuinigingen ons toch vooral blijven richten op het verbeteren van de situatie van de mensen in het stadsdeel. Door onderwijs, voorlichting, meedoen en mee mogen doen. Laten we zorgen dat niemand uitgesloten wordt omdat hij of zij een beperking, een andere culturele achtergrond, een andere seksuele geaardheid, een andere religie of gewoon weinig geld heeft.