Schriftelijke vragen

30 november 2010

Schriftelijke vragen

Vragen Eilandenboulevard

Schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van het raadslid N. Duijndam (SP)

over de plannen voor een Eilandenboulevard

30 november 2010

Op 16 november is er een informatieavond gehouden over de inrichting om van de Eilandenboulevard. Het stadsdeelnieuws van 11 november vermeldde dat het architectenbureau Urban Live diverse scenario’s hiervoor heeft ontwikkeld en dat het stadsdeel deze ideen wil delen met (woonboot)bewoners en ondernemers en benieuwd is naar de reacties. Het stadsdeel laat zich adviseren door een externe adviseur (G. Frankfurther).
Tijdens de informatieavond werd n visie gepresenteerd aan de aanwezigen. In de tekening van deze visie is nog maar plek voor 12 woonboten, waar er nu 34 liggen. Er werd bij verteld dat het plan onder andere om deze reden niet haalbaar is. Er zijn verschillende varianten doorgerekend (niet getoond of besproken) en de kosten zijn tussen de 8 en 10 miljoen euro. Het stadsdeel heeft 5,5 miljoen gereserveerd in de meerjarenbegroting en ziet kansen voor een Europese subsidie van zo’n 2 miljoen euro. Dit vereist een krappe planning omdat wil het stadsdeel in aanmerking komen voor de Europese subsidie de Eilandenboulevard vr 2016 een feit moet zijn.

Naar aanleiding van bovengestelde wil de SP de volgende vragen voorleggen aan het dagelijks bestuur:

1. Kan het dagelijks bestuur uitleggen welke expertise het stadsdeel mist waarvoor een extern adviseur moet worden ingehuurd?
2. Hoe past het inhuren van een externe adviseur in de taakstelling externe inhuur te beperken?
3. Waarom heeft het dagelijks bestuur architectenbureau Urban Live een scenario laten uitwerken dat bij voorbaat niet haalbaar is?
4. Kan het dagelijks bestuur uitleggen waarom het stadsdeel aanspraak moet maken op 2 miljoen Europese subsidie, terwijl het stadsdeel 50 miljoen aan reserves op de bank heeft staan en er een positief resultaat van 7 miljoen over 2010 verwacht wordt?
5. Is het dagelijks bestuur het met de SP eens dat Europese subsidies bedoeld zijn om welvaartsverschillen tussen de regio's en tussen de lidstaten onderling te verkleinen en om de belangrijkste regionale onevenwichtigheden in de Europese Unie terug te dringen en niet om een Eilandenboulevard in een verre van armlastig stadsdeel in te richten?