h

Segregatie in het voortgezet onderwijs

26 november 2010

Segregatie in het voortgezet onderwijs

Segregatie in het voortgezet onderwijs

De Dienst Onderzoek en Statistiek heeft onderzocht hoe verschillende groepen in de stad hun school (voortgezet onderwijs) kiezen. Uit dit onderzoek is gebleken dat autochtone kinderen bereid zijn 500 meter verder te reizen voor 10% meer autochtone leerlingen op een school Verder bleek uit het onderzoek dat: Allochtone VMBO-b/k leerlingen komen terecht op een school dichtbij die door veel andere leerlingen gemeden wordt. Autochtone VMBO basis/kader leerlingen gaan naar een zo wit mogelijke school, bijvoorbeeld groenscholen of specifieke vakscholen. VMBO-t leerlingen mijden scholen die VMBO basis/kader aanbieden omdat dit een lager advies is dan zij hebben gekregen.

In Het Parool van 25 november reageert wethouder Asscher op dit onderzoek. Volgens de krant voelt hij zich niet geroepen die tweedeling aan de poort tegen te gaan. "Ik ga mensen niet vragen hun kind te offeren voor een experiment van algemeen belang. Voordat je ouders vraagt mee te werken, moet je zeker weten dat de kwaliteit overal goed is."

De SP heeft de volgende vragen over het onderzoek en de reactie van wethouder Asscher:

1. Is de segregatie binnen het voortgezet onderwijs de afgelopen jaren af- of toegenomen? Kunt u uw antwoord onderbouwen met cijfers?
2. Wat vindt u er van dat allochtone leerlingen vaker op een VMBO-b/k in de buurt terecht komen terwijl autochtone leerlingen deze scholen mijden?
3. Klopt de berichtgeving over de reactie van wethouder Asscher in Het Parool? Zo nee, kunt u aangeven wat er niet klopt?
4. Als wij de berichtgeving goed begrijpen wil de heer Asscher niet ingrijpen, omdat de scholen in de buurt, vaak met vooral allochtone leerlingen, kwalitatief onvoldoende zijn. Hij wil geen autochtonen offeren door ze te verplichten om naar deze slechte scholen te gaan. Klopt dit? Zo nee kunt u aangeven hoe wij de berichtgeving dan moeten interpreteren?
5. Kan de wethouder met cijfers aangeven hoeveel scholen hij kwalitatief te ver onder de maat acht?
6. Welke maatregelen gaat de wethouder nemen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de scholen zo goed is dat hij ze geschikt acht voor alle leerlingen?
7. Is de wethouder wel bereid om maatregelen te nemen om segregatie tegen te gaan als de kwaliteit op de scholen voldoende is? Zo ja, welke maatregelen is hij dan van plan te nemen? Zo nee, waarom dan nog steeds niet?
8. Volgens de SP is het mogelijk om vrije schoolkeuze te handhaven en tegelijkertijd te werken met het spreiden van zorgleerlingen? Ziet de wethouder geen mogelijkheden op dit gebied? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is hij van plan stappen in deze richting te zetten?

Maureen van der Pligt

U bent hier