GVB moet uit ov-chipkaartbedrijf stappen

2 december 2010

GVB moet uit ov-chipkaartbedrijf stappen

De SP wil dat het GVB uit ov-chipkaartbedrijf Trans Link Systems (TLS) stapt. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Dit bedrijf toont telkens weer aan niet bij machte te zijn de chipkaart goed in te voeren. Het handelt bovendien buitengewoon schimmig en de bestuurders ervan vullen flink hun zakken. Via het GVB bezit Amsterdam 13 procent van de aandelen van dit bedrijf, maar enige zeggenschap lijkt het niet te hebben. De chipkaart is een landelijke kaart, TLS hoort daarom thuis bij de regering en niet bij de gemeente."

Al sinds de start van het bedrijf TLS zijn er problemen met de organisatie rondom de ov-chipkaart. TLS boekt al jaren forse verliezen en blijkt niet in staat de organisatie goed op orde te brengen. Daarom moet TLS onder volledige verantwoordelijkheid van verkeersminister Schultz komen, vindt de SP. Op die manier krijgt de overheid de regie over de chipkaart. Nu zijn NS, GVB, RET en HTM de aandeelhouders van een bedrijf dat de kaart voor alle vervoerders introduceert. Een afzonderlijke vervoerder heeft echter nauwelijks invloed op deze nationale kaart. Het gebrek aan regie is steeds een grote oorzaak geweest van de chaos met de kaart.

Laurens Ivens)

Met haar betrokkenheid via het GVB in TLS is de gemeente medeverantwoordelijk voor het falen van de ov-chipkaart en voor de buitensporige salarissen die aan de top gegeven worden. De drie directeuren van TLS krijgen samen jaarlijks bijna 700.000 euro salaris. Dat is fors meer dan het salaris van de minister-president. Ivens: "TLS is een bedrijf waarvan alle aandelen in handen zijn van overheidsbedrijven. Deze salarissen zijn dan ook volslagen ongepast. Amsterdam moet - samen met Rotterdam en Den Haag - uit deze schimmige organisatie stappen, zodat de regering wel leiding moet nemen en orde op zaken kan stellen."