Nu tijd om over te stappen op open software

2 december 2010

Nu tijd om over te stappen op open software

De SP vindt het ICT-vernieuwingsplan van wethouder Wiebes pretentieus en teveel gemaakt voor de grote bedrijven. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De wethouder wil de ICT-chaos te lijf gaan door maar liefst 94 miljoen te investeren. Hij kiest echter nog niet voor de toekomst met open source software en lijkt de organisatorische chaos te accepteren. Als je chaos gaat automatiseren, krijg je georganiseerde chaos."

Laurens Ivens)

De hoge kosten voor deze ICT-verandering maken duidelijk dat de afgelopen jaren de Amsterdamse ICT volledig verwaarloosd is. Ivens: "Terwijl de inventarisatie van het achterstallig onderhoud nog niet gedaan is, heeft Cap Gemini al een 11 miljoen kostende nieuwe opdracht gekregen. Kleine ondernemers vissen achter het net, terwijl de multinationals er met de miljoenen van de gemeente vandoor gaan."

Eerdere proeven met open source bij de Dienst Wonen en stadsdeel Zeeburg verliepen succesvol. Werkplekken zijn geheel in te richten op basis van open source en daarmee vaak goedkoper en transparanter te realiseren. Ivens: "Landelijk zijn er algemene richtlijnen gesteld voor open source bij gemeenten, Amsterdam lijkt dit nu te negeren en zelf het wiel uit te willen vinden. Zo wordt dit de virtuele NoordZuidlijn: vrijwel onbeheersbaar en risicovol pretentieus."