Zet medewerkers stadstoezicht niet in de kou

15 december 2010

Zet medewerkers stadstoezicht niet in de kou

De SP vindt het ontoelaatbaar dat een groep medewerkers van Stadstoezicht na jaren van trouwe dienst door de gemeente op straat dreigt te worden gezet. De toezichthouders zouden niet over het vereiste diploma beschikken. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Aangezien de wethouder niets doet voor deze mensen, betekent geen diploma al snel geen werk meer voor hen. Terwijl ze hun nut voor de stad toch al lang bewezen hebben."

Laurens Ivens)

Medewerkers van Stadstoezicht moeten van de gemeente voortaan allemaal het diploma Handhaving Omgevingsrecht hebben. Toezichthouders die het diploma niet hebben, moeten een opleiding doen. De SP heeft echter signalen opgevangen dat oudere medewerkers die mogelijkheid echter niet krijgen en direct kunnen vertrekken. Ook toezichthouders die er niet in slagen de opleiding succesvol af te ronden, dreigen op korte termijn ontslagen te worden. Ivens: "Het gaat hier om een groep laagopgeleiden die vaak al jaren bij Stadstoezicht werkt. Als ze het diploma niet halen of de 50 zijn gepasseerd, zijn ze gedoemd werkloos te worden want hun kansen op ander werk zijn uiterst klein."

De SP vindt deze werkwijze van de gemeente niet kunnen. Ivens: "Deze mensen hebben jarenlang de openbare ruimte bewaakt en de veiligheid in de stad vergroot. Het zijn mensen met hart voor de stad. Die moeten alle kansen krijgen hun werk voort te zetten of in ieder geval een andere nuttige taak krijgen binnen de gemeente."